Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-18, 21:13
Helam Helam är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard recept på ugnsbakad fetaost

Kom precis hem från Samos (fantastiskt) där vi åt en hel bit med feta ost i en tomatröra som gratinerats i ugnen i en lerform, med massor med örtkryddor på. Någon som har recept? Kommer inte ihåg vad det kallades, men åt det 2 ggr och det var hur gott som helst.
Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 21:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: recept på ugnsbakad fetaost

Tillagningen varierar lite men en rejäl bit krämig fetaost tillverkad av får eller getmjölk, lite olivolja, basilika, oregano, tomatskivor samt finskuren paprika ingår ofta. Ibland även lite finskuren lök. Några kockar tillsätter även några få droppar tabasco. Bara att gratinera några minuter i ugnen och servera direkt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 06:38
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Eva,kan inte du lägga ut det där receptet som du har skrivit här för länge sedan Jag brukar göra fetaröra efter det receptet och det är jättegottMånga skulle säkert tycka samma

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 10:31
mkall mkall är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Eva,kan inte du lägga ut det där receptet som du har skrivit här för länge sedan Jag brukar göra fetaröra efter det receptet och det är jättegottMånga skulle säkert tycka samma

Riitta
Jag är oxå intresserad av receptet på fetaröran. Har letat bakåt men finner det inte.
Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 12:37
alessandro alessandro är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Underbart!!!!
Jag är också nyfiken på hur man lagar till ost.
Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 12:42
alessandro alessandro är inte uppkopplad

Rätten heter för övrigt Saganaki, men hur tillagar man ost?
Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 13:39
mkall mkall är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Saganaki är inte vad jag tänkte på i inlägget ovan, detta tror jag är mer en röra med feta och ev tomat bl annat. Har för mig att det är efter Evas recept jag gjort men är inte säker.
Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 16:25
Eva Ls avatar

Jag har lite olka varianter men senare ikväll ska jag sätta ihop ett recept på ungsbakad fetaost. Ska laga till en portion åt mig själv att njuta av framför tv och den spanska långfilmen som det blir ikväll. Problemet är att jag kryddar på fri hand så jag måste kanske mäta om ni vill ha ett exakt recept. Alla mina recpet ligger nedpackade i flyttlådor.

Ost Saganaki är en annan rätt där hårdost serveras friterad med en klyfta citron att pressa över.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 18:09
Eva Ls avatar

Ungsbakad fetaost

Ta ett par stora skivor fetaost 0,5 -1 cm tjocka som delas på mitten och läggs i en liten ungsform eller i ungsfolie. Finhacka en liten gul lök och lite röd lök som strös över osten, smula över torkad eller färsk basilika och lite oregano samt paprikapulver. Lägg på ett par skivor tomat eller halva små tomater på varje ostbit. Krydda tomaskivorna med lite örtsalt. Bara lite eftersom osten är salt. Toppa med lite finhackad grön paprika. Den som vill ha starkare smak kan ta lite finhackad chili. Ringla över lite olivolja och grädda ca 20 min i 200-225 graders ungsvärme. Om rätten görs i folie kan den behöva lite längre tid i ugnen och eventuellt kan folien öppnas lite de sista minuterna. Gräddas rätten i ugnsform kan den täckas med bakplåtspapper på slutet om osten får för mycket färg.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 06:47
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av alessandro Visa inlägg
Visst är Saganaki en ost, men det är även en ganska okryddad maträtt som består av okryddad ost
Ost saganaki görs på lite olika grekiska hårdostar så smaken kan variera beroende på hur lagrad osten är. Ibland är den friterad, ibland tillgad i stekpanna och ibland flamberad i konjak. Kan vara en trist liten maträtt eller helt ljuvlig som den jag åt på Folegandros i sommar. Ibland är den enormt stor och ibland en perfekt smakbit. Räksaganaki är också gott.

Tror att det i Fontanas sortiment finns en ost de kallar saganki den har jag inte provat. Personligen gillar jag när rätten görs på kefalotiri som är gjord på fårmjök men jag har även lagat ostsaganaki här hemma i Sverige på lagrad grevé och västerbottensost. Bara att prova sig fram.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 15:39
Anund Anund är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej Eva,
Vi har också samma erfarenhet att Saganaki kan smaka så olika, åt en som var underbar på Naxos. Vi kommer att åka till Folegandros om en vecka och undrar var du åt den underbara Saganakin?

Hälsningar
Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 20:28
EllaW EllaW är inte uppkopplad

Jag har testat Fontanas Saganakiost och stekt den enligt recept på deras hemsida. Detta gjorde jag efter att ha läst här i forumet om hur gott det var med Saganaki och utan att ha provat på plats i Grekland. Det blev verkligen jättegott! Nu har jag även provat på Saganaki på plats på Kreta och jag antar att den serverades friterad på de ställen vi åt den på. Även om den var magiskt god på plats så tycker jag att hemmaresultatet blev kanonbra. Rekommenderas verkligen.
/Ella W
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:22.