![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Har Du funderat på Patmos igen då? I kombination med Lipsi o Leros....
![]() Du märker väl hur angelägna vi alla är att Du ska få en bra ö-kombination... ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Jaaa! Välj Patmos,
![]() ![]() ![]() /Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
Har varit där en gång, det är rätt länge sen. DÅ trivdes jag jättebra - men jag har fått för mig att turismen har tagit över rätt rejält sen dess. Vet nån av er om det stämmer?
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi har inte varit på Patmos sedan -03. Visst är det en del turister, men ön är ju rätt så stor om man jämför med både Lipsi och Fourni. Det är ett annan lugn på dessa öar men ändå så tyckte vi väldigt mycket om Patmos. (Första gången vi var på Patmos var -00. Och mellan dessa år märkte vi ingen skillnad.) Men det finns säkert någon som har besökt ön senare än -03 och har därmed färskare information.
/Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Ofelia!
Jag var på Patmos ca -00, sen har jag inte varit där. Men det känns inte som om den är på rutten den här gången. Pratade just med nån som tyckte jag skulle hålla mig på Nisos Kalymnos rutt och det är kanske ingen dum idé. I så fall blir det inget Fourni trots den massiva övervikten ditåt i den här tråden ![]() Men då har man ju Samos-Agathonisi-Leros-Lipsi på ett pärlband (även om en av dem måste bort). Agathonisi bubblar plötsligt, känner jag ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om du åker den rutten rekommenderar jag å det starkaste att du stannar på Agathonissi - om så för en dag eller två. För det är en väldigt liten ö som kanske kan kännas lite liten om man reser ensam. MEN den är verkligen värd ett besök.
![]() ![]() /Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
Kan inget annat göra än att hålla med. Agathonissi är en mycket speciell ö. Den bästa ta-det-lugnt-o-läsa-böcker-ö jag varit på. Ett extra plus är supertrevliga öbor, och den goda maten.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det måste nog vara något rent speciellt med den ön!! Förra året träfade vi en äldre svensk man som direkt från Fourni skulle ta sig till Agathonissi för att vistas därstädes under tre(!!!) veckors tid.
På vår fråga vad han skulle sysselsätta sig med blev svaret "Jag ska läsa" och lyssna på tystnaden.... Själv tyckte jag det räckte med de 15 minuter vi hade till förfogande på Agathonissi medan den lilla färjan lastade av och på förnödenheter. Så olika man kan se på det hela... Arne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nja, jag vacklar!! Det är nog Arki. Låt mig beskriva. Hamnområdet dystert och ödsligt. En liten "kiosk" ja, eller snarare kombinerad affär/servering/kiosk finns centralt placerad på hamnplattan.
Strax bakom kan man skymta några hus med trolig uthyrning. I övrigt: Intet!!! Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Kolla Jannes bild från Agathonissi i inlägg #38. Den rejäla "hamnplattan" på Agathonissi ser du till höger i bild.
|
|
|||
|
|||
![]()
"...lyssna på tystnaden...." Underbart poetiskt uttryckt. Detta och Jannas bild gjorde att Agathonissi åkte raket upp på min "måste besöka öar"! Inte på "bör-listan" utan "måste-listan"!
Tyvärr hinner jag nog inte nästa år, men året efter ligger den riktigt bra till! Peter |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Arne;110732]Nja, jag vacklar!! Det är nog Arki. Låt mig beskriva. Hamnområdet dystert och ödsligt. En liten "kiosk" ja, eller snarare kombinerad affär/servering/kiosk finns centralt placerad på hamnplattan.
Strax bakom kan man skymta några hus med trolig uthyrning. I övrigt: Intet!!! Ganske sikkert Arki dette ja. Det er ikke samme følelsen når man kommer til Agathonissi. Om man kikker på Öarna og Agathonissi hos Kalimera, så er det link til vår hjemmeside som er Agathonissi - öen under solen. Ellers er Lipsi veldig bra! Maten bra og strendene bra og egentlig det meste er veldig bra. Har feriert der 10-12 ganger og er ikke lei av det. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Precis min åsikt också. Den godaste maten vi ätit finns på Seagull och Yannis (tror jag han heter) och hans familj är otroligt trevliga. /Ofelia |
|
||||
|
||||
![]()
Landa på Samos, flera öar att välja på...
lysande tavernor - fantastiskt landskap - "orörda" byar - stränder, sten eller sand, befolkade eller obefolkade - oturstifierad befolkning - unikt i bemärkelsen att ön inte liknar andra öar... Jag konstaterar att att Ikaria inte finns. Ingen som har en karta? Ingen som har verkligheten till hands? Funderar på om det är bra eller dåligt. Lefteris som finns och är stort förundrad |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Större än så här är det inte. Det finns tre "byar", Megalo Chorio (ca 60 inv) skymtas uppe till vänster i bild, hamnbyn Agios Georgios (ca 40 inv) rakt fram, bilden är tagen från Mikro Chorio (ca 10 inv). Agathonissi är som en kinderägg. ![]() |
![]() |
|
|