Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-13, 09:54
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Recept på FAVA

Ville bara säga att jag hittat och läst denna tråd med stort intresse. *smask* Nu måste jag ju smaka fava så snart som möjligt!
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 12:40
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Är det inte underbart med över 30 inlägg om en maträtt! Den absolut bästa favan jag någonsin har ätit har jag fått i Sitia, Kreta. "Kali Kardia" ("Det goda hjärtat") heter stället, rekommenderas med det varmaste för alla som vill äta enkel, god grekisk mat.

Men att försöka göra en god fava själv...försökte ett par år sedan med hummus, som inte alls blev som den skulle Hummus är väl i stort sett samma sak som fava, eller? Nåja, jag ska testa det enkla receptet med färdig vegetarisk ärtsoppa, som jag förhoppningsvis hittar i närbutiken

Ivi
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 15:21
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Ja, det blev en lång tråd det här.
Jag var i och för sig väldigt nöjd med Frappes översättning, men det blev ett roligt prat om fava.
Ivi, du skulle kanske titta efter de krossade ärtorna på nästa resa. Det är ett lätt recept och favan blir som den ska vara. Mina påsar har jag köpt i en läcker delikatessbutik i Aten. Vi åkte spårvagn ut till kusten och hoppade av just vid sista hållplatsen innan kustvägen, där ligger en stor delikatessbutik på vänster sida när man kommer från stan. Mousson heter den hållplatsen.

Något av det bästa jag kan beställa är fava och nykokta rödbetor:

Denna måltid är från Ostria (den nya) i Paleochora.

Senast redigerad av Marianne den 2008-02-13 klockan 15:29.
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 15:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Oj vilka lockande bilder Marianne. Fava, rödbetor och kyckling finns alla på min 10-topplista över grekiska maträtter. Ingredienser till fava dvs de gula ärterna finns i alla grekiska livsmedelsaffärer. Jag tycker själv att fava är mycket godare är hummus eller hommus beroende på hur det stavas. Serverad lätt ljummen med rödlök och lite god olivolja är det en toppenrätt.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:35.