![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag måste ju ge mig in i detta!
![]() I början av 80-talet när jag började åka till Grekland på allvar tog jag hjälp av Grekiska turistbyrån i Sthlm. Jag fick massor med kartor och broschyrer om Grekland. Och där stod det att det fanns ca 2400 öar totalt. Då har man säkert räknat in både kobbar och skär... Och att drygt 200 öar var bebodda. Jag har fortfarande kvar infon jag fick då i mina gömmor .... Jag kan tänka mig att det då var några få personer som bodde på vissa öar, och att detta har ändrats sedan dess. Hur är det tex med den ensamma damen som bor på den sista utposten mot Turkiet? Idag skulle jag gissa att det rör sig om ca 100 öar som har en befolkning som går att besöka. Som turist. Så jag tror Janne har rätt. Ca 100 öar. Och att den Grekiska Arkipelagen har omkring 2000 öar. Men det är ju beroende på definition. Vad är en ö och vad är en kobbe...? Hur underbart hade varit att ha en båt och kunna åka runt och besöka dessa obebodda öar. Att ankra upp och kliva iland på en ö som knappt någon annan besökt.... Historiens vingslag.... Om bara dessa hästar kunde springa in i rätt ordning någon gång... ![]() Peter |
|
|