Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-15, 20:03
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Vad är genuint?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Intressant!! Jag får ofta frågan om tips på genuina och orörda öar och byar i Grekland.

Detta spörsmål är turismens inre självmotsägelse. Vi vill alla hitta det autentiska, det som ligger bortom allfartsvägarna, oavsett om det handlar om natur eller kultur. Men, som turister är vi själva just en del av exploateringen. Vare sig vi vill eller icke.
Tack för alla intressanta svar och funderingar på min fråga.

"Turismens inre självmotsägelse" - mycket väl uttryckt, Arne. Det var det som låg i min frågeställning, om än jag inte formulerade det lika snyggt! När jag är utomlands så är jag ju turist, fast jag vill helst inte bli jagad av dörrinkastare, ligga packad som en sill (eh...?) på stranden, åka guidad turistbuss...

Samos är nog lagom turistifierat för mig och min familj. "Det var så lugnt och skönt där", sa dottern, när vi pratade om Samos idag. Och kanske hittar jag något genuint kvarter i Samos stad i sommar!

Aina
Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 20:34
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Tänker också på vad jag skulle rekommendera turister i Sverige att se och vart jag själv vill åka i Sverige. Stockholms skärgård, Ystad (åh, vad jag tyckte om Ystad - men det var inte samma Ystad som Susanna Alakoski skildrar i Svinalängorna!), Skåne, Bohuslän, Dalarna, midnattssolen! Också i Sverige är det idyll och avkoppling jag söker/rekommenderar, genuint eller inte.

Aina
Svara med citat
Gammal 2008-04-16, 10:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Arnes inlagg sager det jag ocksa skulle vilja saga.
Svara med citat
Gammal 2008-04-16, 14:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

I Sverige har jag inga problem med tips till den som vill besöka vackra platser med lite folk. Det har vi gott om här i norrland. Finns många pärlor speciellt i den norrbottniska fjällvärlden.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:55.