Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-03, 19:38
Linnsi Linnsi är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Hjälp, hur ska jag ta mig ut på öarna?

Hej alla Greklandsfan!

Skulle vara så tacksam om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig. Jag och min pojkvän (runt 20 år) ska åka på en båtluff i Kykladerna, för min del är det den första.

Den 26 juli 10.40 landar vi i Aten, har nu försökt att hitta ett smidigt och billigt sätt att komma ut på öarna redan den 26:e men har inte kommit fram till något bra alternativ. Hittar nämligen bara dessa "snabb-båtar" vilket jag tycker känns som en dålig start för våran budget. Vill ju helst inte spendera första natten i Aten då vi landar så pass tidigt på dagen. Men om man nu måste vänta till dagen där på för att åka med dessa lite billigare båtar kanske det är värt det istället för att betala för en natt i Aten. Därför skulle jag nu behöva lite "experthjälp"

Så om någon har något bra tips hur man kan ta sig ut på någon av öarna Naxos/Santorini/Amorgos på ett billigt och bra sätt. Eller måste man stanna en natt i Aten och ta morgonfärjan dagen därpå? Eller finns det något bra flygalternativ?

Tanken var den att ta tunnelbanan alternativt bussen ut till Pireus och därefter hitta en bra båtförbindelse ut till någon utav öarna. Men nu när jag har kollat lite närmre verkade det bara vara dom dyrare båtarna som gick på eftermiddagen. Hjälp mig, hur skulle ni ha gjort?

Tack på förhand!!!

Mvh Linn
Svara med citat
Gammal 2008-05-03, 19:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Hjälp, hur ska jag ta mig ut på öarna?

Hej!

Klockan 17,30 går det en Blue Star båt, den kostar 30€ pp. till Naxos, vilka fler öar den går till kan du se på gtp.gr.
Ni behöver inte stanna en natt i Aten om ni inte vill.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 14:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Dessutom överstiger kostnaden att stanna första natten i Athen merkostnaden för att ta en lite dyrare snabbåt.

Kolla även avgångarna från Rafina och Lavrio. Det är både enklare och snabbare att ta sig till de hamnarna.

Peter

Senast redigerad av Peter den 2008-05-04 klockan 14:59. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2008-05-05, 08:54
Deus Exs avatar
Deus Ex Deus Ex är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hej!

Klockan 17,30 går det en Blue Star båt, den kostar 30€ pp. till Naxos, vilka fler öar den går till kan du se på gtp.gr.
Ni behöver inte stanna en natt i Aten om ni inte vill.
// Helén

Den har jag åkt ut med ett par gånger till Naxos, kom fram vid 04:30 till ön och där stod ett gäng tåliga rumsraggare och väntade. Inga problem att sova på golvet inne i färjan för min del..
Svara med citat
Gammal 2008-05-05, 09:07
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Deus Ex Visa inlägg
Den har jag åkt ut med ett par gånger till Naxos, kom fram vid 04:30 till ön..
17:30 med Bluestar är framme långt tidigare än så, rund 23:00. På lördagar går en färja 23:55 från Pireus, är det den du tänker på ?

Linnsi; Ni har ju fått tag på ett kanonbra flyg. Att landa redan 10:40 är helt perfekt. Ni har alla möjligheter att komma ut samma dag till Naxos eller annan ö.

Lars
Svara med citat
Gammal 2008-05-05, 12:53
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Klart ni ska åka ner till Pireus direkt och ta en båt ut. Har själv åkt med Bluestar 17.30 och kommer nog göra så i år igen. Den är som sagt framme vid Naxos sent på kvällen och går vidare till Amorgos dit denkommer runt 02.30-tiden.
Har också åkt nattbåten och kommit fram till Naxos vid 4-tiden på morgonen. Då brukar jag inte kosta på dyrt hotell första natten utan jag brukar hitta någon stängd uteservering och låna stolarna och sova på tills det blir ljust, och sen gå runt och leta rum. Kanske lite väl "hardcore" men det funkar om man inte är alltför kräsen
Svara med citat
Gammal 2008-05-05, 16:35
Banned

Om NEL-färjan går som den gjort de senaste åren från Lavrio så lämnar den vid 16-tiden och är framme på Naxos vid 19-tiden. Så slipper ni böka med Pireus. Kostade för 2 år sedan ca 32 €, så det är väl uppe i 40 nu...

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-05-05, 21:25
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Om NEL-färjan går som den gjort de senaste åren från Lavrio så lämnar den vid 16-tiden och är framme på Naxos vid 19-tiden. Så slipper ni böka med Pireus. Kostade för 2 år sedan ca 32 €, så det är väl uppe i 40 nu...

Peter
Råkar du händelsevis minnas om den gick onsdagar också?

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2008-05-06, 07:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg

Mvh Janérik
I slutet av den här eller början av nästa vecka lär turlistorna uppdateras så då kan allas färjeundringar stillas.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-05-06, 08:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

De definitiva färjetiderna från Rafina är inte ute än med det gå ABSOLUT en kvällsfärja därifrån varje dag i veckan ..den åkte vi en underbar kväll sista veckani juli förra året och den var framme efter kl 02 pga kraftig försening i Rafina, annars ska den vara framme straxt efter midnatt!
Det fanns några rumsraggare och mötte även denna tid, men inte så många.

Rafina är jättesmidigt att ta sig från! Buss går från flygplatsen och kör direkt ner till hamnplanen.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-05-06, 17:49
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg

Mvh Janérik
Nu hade du tur som en tokig... Jag hittade plastmappen med allt material från den resan! Fram till 10.9 2006 den gick alla dagar i veckan utom Lördag och Måndag! Panagia Parou hette den. Snabb och bekväm tvåskrovsfärja. Den trafikerade samma linje förra året fast då ända till Katapola. Om det var samma dagar vet jag dock inte.

Men oddsen pekar väl något i din favör!

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-05-06, 20:49
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Ni har helt enkelt hittat ett guld flyg, när ni landar så tidigt! Det går ALLTID färjor till de större öarna och ni kommer ju inte att ha problem med att hitta en färja. Det är bara att kasta sig på en buss från Athen till Pireus och leta upp en "biljettaffär".
De tidtabellerna som finns tillgängligt från Sverige är nog bara från dom dyrare bolagen, det finns nog fler avgångar den dagen, så oroa er inte för att ni inte ska hitta en färja. När vi åker, kikar vi aldrig upp färjorna innan, bara kikar ungefär vilka öar vi skulle vilja besöka och kanske ungefär hur många dagar vi vill stanna. Vi planerar allting när vi är i Grekland, just för att det är så lätt att göra så. Hoppas ni har kanonkul, och besök många olika öar!
Svara med citat
Gammal 2008-05-06, 21:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej Linnsi. Ett litet tips. Jag har haft nöjet att under de senaste 15 åren uppleva ett 20-tal Greklandsturer. Många har varit ganska olika. Men en upplevelse som sticker ut för mig var när jag, min fru och våra två bästa kompisar hade köpt varsin flygstol till Athén. Det var allt. Ankomsttiden var ungefär som din. Vi tog en buss till Piraeus. Hade inget bestämt så det blev en kall öl på en uteservering vid hamnen medan vi spanade på båtarna. Sen några besök på biljettkontoren och biljett på en hyfsat stor och långsam färja som avgick c:a 15.00 mot Paros. Skulle varit framme 21.00 men det blev 22.30. Lägenhets-folket väntade på kajen. En skön vecka på Paros sedan åter med färja till Rafina. En total höjdartur med inget bokat och total avkoppling. Du har guldläge med sådan fin flygtid (som det ofta är till Athen)! Så koppla av, fixa turen vartefter och ha både spännande och skönt. No worries. Trevlig resa!
Hälsningar Masse.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.