Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-30, 18:42
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Det här var så onödigt!!!

Ta båten till Olympos Det kan nog bli lite för äventurligt och ta moppe dit

Riitta
Svara med citat
Gammal 2005-07-30, 19:07
RolfC RolfC är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Vägen från Pigadia till Arkasa blir säkert jättefin när den blir klar, mer än dubbelt så bred som en normal Karpathos-väg ser det ut som. Vi hade oturen att åka till Arkasa på morgonen medan vägen fortfarande var grusväg, på eftermiddagen var den avstängd med en liten pil som visade "åsnestigen". Tyvärr fanns ingen pil när man skulle svänga av till ett ännu mindre hjulspår så vi fick en alldeles egen liten sightseeing på de karpatiska "vägnätet" med vår lilla hyrbil.

Annars rekommenderas stranden Agios Nikolaus i Arkasa varmt. Enda stranden som vi sett på Karpathos som har egen badvakt! Stora vågor och strömmar, men roligt och fin sandstrand. Ett besök på tavernan Glaros precis ovanför stranden är ett måste!

Lefkos kan man däremot vara utan. Kallt i vattnet och inget speciellt. Om man bemödar sig om att åka dit ska man äta på restaurangen längst ut på "piren", lär vara fantastiskt gott enligt hörsägen.

Vi har varit på Karpathos 3 år i sträck, har bott superbra i Ammopi som har flera utmärkta stränder, både sand- och stenstränder. Badbussen går dit några gånger per dag från Pigadia, annars kan man gå vilket dock absolut inte rekommendaras om man inte är van, ska enligt utsago ta 2 timmar. I Ammopi finns även en av öns bästa restauranger, Four Seasons, där man sitter på en takterrass under stjärnorna.

/Rolf
Svara med citat
Gammal 2005-07-30, 19:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Varför rekommenderar du inte att gå mellan Amopi och Pigadia? Är det nåt värre med vägen än att det är en bra bit?
Svara med citat
Gammal 2005-07-30, 19:43
karinafps avatar
karinafp karinafp är uppkopplad nu

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Varför rekommenderar du inte att gå mellan Amopi och Pigadia? Är det nåt värre med vägen än att det är en bra bit?
Nej, inte precis. Bara en massa upp och ner. VÄLDIGT mycket upp och ner. Och fram och tillbaka. Typiskt Grekland, alltså.

Karin
Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 18:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av RolfC
...superbra i Ammopi som har flera utmärkta stränder, både sand- och stenstränder. Badbussen går dit några gånger per dag från Pigadia, annars kan man gå vilket dock absolut inte rekommendaras om man inte är van, ska enligt utsago ta 2 timmar.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Nej, inte precis. Bara en massa upp och ner. VÄLDIGT mycket upp och ner. Och fram och tillbaka. Typiskt Grekland, alltså.
Jag kan inte riktigt hålla med. Det är ca 7 km om man går över berget. Vägen är lättgången, det gå uppåt från början, men inte är det jättebrant inte. Sedan är det platt, dvs en platå med odlingar och betesland större delen av vägen, tills det går ner mot havet igen. Inte heller nu särskilt brant.
Två timmar kan nog stämma, men det är väl "ingenting" för en promenad. Kräver absolut inte mer än normal kondition. Knappt det. Däremot finns det inget vatten längs vägen och få platser med naturlig skugga, så man bör vara välförsedd med vatten och ha något på huvudet.
Slutligen kan jag väl tillägga att vandringen inte på något sätt är speciellt vacker, utan ganska ordinär genom ett typiskt brukarlandskap, läs:fult och skräpigt på sina håll...
Men när man efter drygt halva vägen ser havet och kustlinjen framför sig är det så klart fantastiskt!

Jo en sak till; man kan gå fel! Det finns några korsningar att välja mellan uppe på platån men inga skyltar, utom en alldeles i början.
Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 19:54
RolfC RolfC är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag kan inte riktigt hålla med. Det är ca 7 km om man går över berget. Vägen är lättgången, det gå uppåt från början, men inte är det jättebrant inte. Sedan är det platt, dvs en platå med odlingar och betesland större delen av vägen, tills det går ner mot havet igen. Inte heller nu särskilt brant.
Två timmar kan nog stämma, men det är väl "ingenting" för en promenad. Kräver absolut inte mer än normal kondition.
Om man går eller inte kanske är en fråga vad man vill göra på sin semester? Jag vill *INTE* gå 2 timmar i solen, i varje fall inte med barn. Det finns dessutom både taxi och buss. Jag spenderar hellre tiden med bad eller med en flaska Retsina på en trevlig taverna.

/Rolf
Svara med citat
Gammal 2005-08-01, 11:27
inkfishs avatar

karinafp, Elisabet, Rolf: tack för svar om att gå till Amopi.

Jag har en vag tanke om att gå just den vägen för att få röra på dödköttet lite, det var därför jag blev nyfiken när Rolf inte ville rekommendera det.

Jag skulle dock inte bli förvånad om det inte blev av. Snarare skulle jag bli förvånad om det blev det
Svara med citat
Gammal 2005-08-01, 11:31
karinafps avatar

Citat:
Jag skulle dock inte bli förvånad om det inte blev av. Snarare skulle jag bli förvånad om det blev det
Om jag har förstått rätt, är det just på dessa slätter utanför Ammoopi som ett gäng holländare har fått tillstånd att anlägga en 27-håls golfbana! Så passa på att gå där om du kan; snart är det försent!

Karin
Svara med citat
Gammal 2005-08-01, 12:46
inkfishs avatar

Vik hädan golfare!

Fast såna där planer tenderar att vara väääääldigt långsiktiga, enligt min erfarenhet. Hört en del entusiastiska sådana under åren och fått skrämselhicka när det låtit som om en liten vacker ö ska förvandlas till Disneyland. Fast hittills har jag inte sett det hända. Som tur är

Sen undrar jag om inte många utbyggnadsplaner måste slå av på takten nu, Grekland ser ju turismen minska. Och frågan är om man kan bygga bort krisen i turismindustrin.
Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 18:36
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Om jag har förstått rätt, är det just på dessa slätter utanför Ammoopi som ett gäng holländare har fått tillstånd att anlägga en 27-håls golfbana! Så passa på att gå där om du kan; snart är det försent!

Karin
Undrar bara hur i attan skall det kunna växa ett grästrå där i den torkan

Riitta
Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 19:24
karinafps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Undrar bara hur i attan skall det kunna växa ett grästrå där i den torkan
Jo, jag har tänkt på det också. Det enda raka är väl att bygga en avsaltningsanläggning, men det verkar väl i överkant när det gäller att vattna gräs... å andra sidan är ju golfare välkända för att kosta på sig. Man planerar också att bygga en del hus i anslutning till golfbanan, både till försäljning och till uthyrning, så planerna är minst sagt storvulna.

Men så får man trots allt inte glömma att det är Grekland vi pratar om. Vi vet ju hur det har gått med flygplatsen på Kalymnos...

Karin
Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 19:50
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad

Uff, er det virkelig sant at de har tenkt å anlegge golfbane? Får helt vondt i magen av sånt jeg, jeg vil ha Karpathos og Amopi sånn som det er.
Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 19:57
karinafps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nora
Uff, er det virkelig sant at de har tenkt å anlegge golfbane? Får helt vondt i magen av sånt jeg, jeg vil ha Karpathos og Amopi sånn som det er.
Ja, enligt Andreas, som är något slags byggnadsinspektör åt kommunen (visst var det så, Mikke?), är tillstånden redan klara. Men han tror inte att det kommer att hända något mera konkret de närmaste åren i alla fall. "This is Greece, you know"!

Karin

Senast redigerad av karinafp den 2005-08-04 klockan 20:01.
Svara med citat
Gammal 2005-08-04, 22:10
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Häjsan, häjsan!!
Jo,Andreas har koll, anställd på byggnadsavdelningen i Pigadia, så han har tummen på pulsen.
Sen verkar det avigt att anlägga en golfbana med tanke på vattning, etc......Kanske lägger dom AstroTurf på greenerna?? Avsaltningsanläggningar är ju inte gratis och med tanke på den vikande turismen verkar det en aning våghalsigt....Vi får hålla ett öga på detta framledes........
Däremot kommer det visst att bli vindsurfing av världsklass nästa år på Karpathos.....Det ska visst försökas slås världsrekord och eliten väntas komma.
Mvh,
Mikke
(öm)
Svara med citat
Gammal 2005-08-05, 10:41
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad

Oi, når til neste år skal denne wind-surfingen skje da?
Svara med citat
Gammal 2005-08-01, 14:48
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Två timmar kan nog stämma, men det är väl "ingenting" för en promenad. Kräver absolut inte mer än normal kondition. Knappt det. Däremot finns det inget vatten längs vägen och få platser med naturlig skugga, så man bör vara välförsedd med vatten och ha något på huvudet.
Slutligen kan jag väl tillägga att vandringen inte på något sätt är speciellt vacker, utan ganska ordinär genom ett typiskt brukarlandskap, läs:fult och skräpigt på sina håll...
Men när man efter drygt halva vägen ser havet och kustlinjen framför sig är det så klart fantastiskt!

Jo en sak till; man kan gå fel! Det finns några korsningar att välja mellan uppe på platån men inga skyltar, utom en alldeles i början.

Vill bara tillägga att hon hade mig i sällskap Dvs noll kondition o en hel massa kilo för mycket,medan hon själv är van vandrerska ,god kondition o högst ett halvt kilo för mycket.Cia
Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 08:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av RolfC
Vägen från Pigadia till Arkasa blir säkert jättefin när den blir klar, mer än dubbelt så bred som en normal Karpathos-väg ser det ut som. Vi hade oturen att åka till Arkasa på morgonen medan vägen fortfarande var grusväg, på eftermiddagen var den avstängd med en liten pil som visade "åsnestigen". Tyvärr fanns ingen pil när man skulle svänga av till ett ännu mindre hjulspår så vi fick en alldeles egen liten sightseeing på de karpatiska "vägnätet" med vår lilla hyrbil.

Annars rekommenderas stranden Agios Nikolaus i Arkasa varmt. Enda stranden som vi sett på Karpathos som har egen badvakt! Stora vågor och strömmar, men roligt och fin sandstrand. Ett besök på tavernan Glaros precis ovanför stranden är ett måste!

Lefkos kan man däremot vara utan. Kallt i vattnet och inget speciellt. Om man bemödar sig om att åka dit ska man äta på restaurangen längst ut på "piren", lär vara fantastiskt gott enligt hörsägen.

Vi har varit på Karpathos 3 år i sträck, har bott superbra i Ammopi som har flera utmärkta stränder, både sand- och stenstränder. Badbussen går dit några gånger per dag från Pigadia, annars kan man gå vilket dock absolut inte rekommendaras om man inte är van, ska enligt utsago ta 2 timmar. I Ammopi finns även en av öns bästa restauranger, Four Seasons, där man sitter på en takterrass under stjärnorna.

/Rolf
Nu har jag bara besökt Lefkos en gång och visst finns det mysigare stränder i den grekiska övärlden men byn är definitivt värd ett besök. Karpathos har många fina stränder och det här är en i raden. Lefkos har flera badvikar och är en bra utgångspunkt för längre vandringar. Jag har fördrivit en halv em på Dramondana och där var det rofyllt med sjöfåglarna och båtarna nedanför. God mat serverades och vi åt bla en underbart god sallad med fetaost, potatis och rödbetor. Om restaurangen har samma ägare idag vet jag inte. Trots att jag var där i aug var det väldigt rofyllt och inte överbefolkat på stranden. Vattnet var vid det tillfället varmt, klart och fint. Har ett speciellt minne därifrån då en lite galen nakenbadare spårade ur. Många grekiska barnfamiljer tyckte illa om att han solade naken på stranden bland alla barnen. Han hade valt den största badviken och inte den mer avskilda längre bort. Vet ni då vad karln gör för att synas riktigt tydligt. Hjular!!

Någon frågade om det är lämpligt att åka moped från Pigadia och det blir i så fall i så fall en lång resa. Bättre att ta bussen eller hyra bil.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:12.