![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej Monica!
Besökte Kalymnos 1999 och föll direkt skulle kunna tänka mig att flytta dit permanent när jag gått i pension. Det som jag funderar på är hur det är att bli gammal på Kalymnos finns det någon form av äldreomsorg kan man tex få hjälp med tvätt och inköp av mat städning osv när orken tryter och framför allt hur blir det när det är dags för begravning kostnader osv Finns det sjukhus,apotek och optiker på ön och hur mycket kostar ett läkarbesök eller ett par glasögon frågorna är många Boende är också en viktig fråga liksom skatter och avgifter på pension från Sverige Jag undrar också om det inte vore bra att vistas allt längre perioder på ön fram till pension för att liksom bli accepterad och att själv lära sig hur livet på Kalymnos fungerar Mvh zero |
|
||||
|
||||
![]()
Hej zero! Din idé om att bo längre tid är helt i stil med hur jag tänker. Jag har mött folk som lite oövertänkt flyttat hit men sen inte kunnat acklimatisera sig. Sommartid är det en sorts liv, vintern ganska annorlunda.
Jag har också grubblat på hur det är att bli gammal här. Än är vi friska och utan behov av assistans....hemtjänst finns inte, men diskuteras , mest av PASOK. Det kommer väl nån gång i tiden. Många gamla anlitar invandrarkvinnor som hemhjälp om de inte har släkt som ställer upp. Vad de betalar har jag inte reda på. Sjukhus, apotek och optiker finns det, och för det mesta är vården bra, folk blir lika gamla här som norröver. Att besöka sjukhuset kostar tre euro...och det finns en massa privatpraktiserande läkare också, vad de kostar vet jag inte, faktiskt. Boendet ligger kring 300 euro för ett litet hus eller en lägenhet. Skatt betalar man i Sverige, utomlandsbeskattningen är 25 % (fråga skatteverket) men om man köper hus tillkommer (ganska låg)beskattning här också. Bilskatt på liten bil 90 euro/år, moppe 15 euro. Moms läggs på mat osv som i Sverige, den är differentierad från 6% och uppåt. Kommunala avgifter läggs på vattenräkningen, radio-TVavgift finns på elräkningen. Elen känns dyr, i snitt 50 euro /mån för oss ( tre personer i hushållet), och ska bli dyrare snart. Vatten kostar för oss 18-44 euro varav det mesta är kommunala avgifter. |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Monica!
Tack för svaret var till stor hjälp men ett par frågor till Bredband hoppas jag att det finns för jag vill ha kontakt med mina barn sen till den andra:Vad göra som pensionär på Kalymnos kan jag hjälpa till med något (givetvis kostnadsfritt)för att bara göra inget kan ju bli lite segt eller ses det som illojal konkurans för det finns väl inte så många jobb att välja på för de som är bofasta och är tvungna att försörja sig Till sist var är det bäst på Kalymnos att börja "etablera sig" för att så småningom ev flytta permanent Mvh zero |
|
||||
|
||||
![]()
Oj det blev för svårt att svara på.... Bredband finns och har blivit klart billigare de sista året. Jag har inte en aning om vad andra pensionärer gör, själv har jag fullt upp, i alla fall nästan varje dag. Sånt man var tvungen att skynda på med när man jobbade får nu ta tid. - Många utlänningar bor i Kantouni, men man kan hitta lediga lägenheter på många håll. Att bo som vi, utanför tätbebyggelsen, har fördelar (lugnt) och nackdelar( långt till affärer).
Jobb? Min mans hobby blev mer än så här. Kan man nåt hantverk går det nog att utveckla, jag känner engelsmän som är smeder och plattläggare och annat. Så det beror ju på vad du har för kunskaper med dig. |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Har varit byggnadsarbetare i 20 år specialicerad på betong. Ett stort tack för alla svar........ Önskar Dig och din familj en fin sommar på Kalymnos zero |
|
|||
|
|||
![]()
..och där såg jag ett hus med uthyrningslägenheter till salu sommaren -96! Jag sa till min dåvarande man DÄR!!! Vi köper och säljer av allt vi har i Sverige!
Men han var inte intresserad då.....och det är jag ju glad för idag i o m att vi inte är gifta längre ![]() ![]() Lissi - som just sett Grekland förlora mot Ryssland helt rättvist! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Får hålla ögonen öppna nästa resa till Kalymnos zero |
|
||||
|
||||
![]()
Det fanns gott om hus till salu på Kalymnos förra veckan. Flera sådarna där man kunde bedriva hotellverksamhet, så slå till
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Men i så fall, var klok och kolla med myndigheter, mäklare och banker först...
|
![]() |
|
|