Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-14, 20:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Apotek i Grekland - hur funkar det egentligen?

För den som kan latin är det inga problem. Någon skriver att apotekaren kan ordinera medicin mot urinvägsinfektioner. Gäller defintivt inte överallt och även i Grekland börjar man så sakta bli medveten om den stora överförskrivning som finns av antibiotika. Nästa år kommer den frågan att flyttas högre upp på dagorningen i många av Europas länder eftersom resistenta bakterier skördar allt fler dödsoffer. Det är inte bara MRSA som ställer till problem utan även tarmbakterier skadar många.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 10:21
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Någon skriver att apotekaren kan ordinera medicin mot urinvägsinfektioner. Gäller defintivt inte överallt och även i Grekland börjar man så sakta bli medveten om den stora överförskrivning som finns av antibiotika.
Eva
Nu nämnde "denne någon" inget om att man skulle "överäta" antibiotika utan bara ATT man kunde få köpa det över disk på apoteket...vilket är underbart när man får t.ex urinvägsinfektion akut en fredag och svårt att hinna till läkare INNAN man vet att det "urartar" sig...så att säga...
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 10:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Rinakai om inte läkaren tar en urinodling innan du börjar äta antibiotikakuren går det inte att kontrollera att du får rätt behandling. Vissa bakterier ska ha en viss medicin och andra en annan. Just urinvägsinfektioner överbehandlas ofta. I många länder används ett bredspekrumpreparat som även slår ut kroppens goda bakterier och sen är den onda cirkeln igång.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 10:37
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Ok om man kanske inte är "van" att ha det....men efter mina 3-4st/år så har jag lärt mig känna igen symptomen....så jag har inga problem att ställa "rätt diagnos" själv...vid just den där orsaken.......
MEN för den skull så knaprar jag inte antibiotika i tid och otid inte....vet oxå att man ska vara restrektiv med sånt....men enligt min "svenska läkare" så är det det enda som biter på mig och som oxå ordinerar det så....vad göra annars.... En del har bara såna åtekommande problem, en del inte....that's life antar jag.
Jag är tacksam för de grekiska apotekarna såna gånger....
Svara med citat
Gammal 2008-07-28, 22:32
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Så här gick det:

"Betapred" eller den grekiska motsvarigheten fanns på varje Apotek för en tredjedel av svenska priser. Gissa om jag laddade upp inför hemresan...

VARFÖR kan det inte vara lika smidigt här hemma?
Åh, jag vet ju... det svenska klimatet (väderleksmässigt och mellanmänskligt) gör oss alltför självmordsbenägna. Hur skulle det gå, om vi bara kunde köpa ut ditten och datten och experimentera själva med. Det kanske skulle ligga döa människor utanför alla apotek...?

Hur som helst, smidigt var det

Tack alla som engagerade sig!
Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 11:21
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Äter/dricker man yoghurt/fil eller nåt så återställs dom "snälla" bakterierna som vi måste ha
Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 11:34
Malina Malina är inte uppkopplad

Jag tycker att Grekiska apotek är alldeles underbara!
Personalen är alltid hjälpsam och intresserad och kommer med goda råd.
Det är ofta svalt och skönt i lokalerna och så doftar det så gott.
Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 21:00
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag tycker att Grekiska apotek är alldeles underbara!
Personalen är alltid hjälpsam och intresserad och kommer med goda råd.
Det är ofta svalt och skönt i lokalerna och så doftar det så gott.
Nåja, det kan ju vara en sanning med modifikation! På Thassos i somras var vi in i ett litet apotek som såg ut som en överfull garderob. Där satt en man och pratade oavbrutet i telefon samtidigt som han expedierade oss.
Fast konstigt nog fick min sambo rätt sorts droppar och blev bra i stt öra.
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 10:34
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
vilket är underbart när man får t.ex urinvägsinfektion akut en fredag och svårt att hinna till läkare INNAN man vet att det "urartar" sig...så att säga...
Måste nog hålla med dig Rinaki. Det känns lite onödigt att behöva gå till läkaren om man känner igen symptomen och snabbt behöver lindring.

Särskilt för mig som är egen företagare och som inte har råd att vara sjuk är grekiska apotek perfekt - bra service, kunnig personal och snabb lindring.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:10.