![]() |
|
|||
|
|||
![]()
(nedanstående nu även i rätt tråd...)
Och här kommer jag med mitt tjat om Vatera, min favoritplats på Lesbos, igen… Fördelarna med Vatera är för mej: Det är ett lugnt och stillsamt ställe, det finns ett antal trevliga tavernor/restauranger och gott om plats på den sju kilometer långa sandstranden. Vill man besöka en genuin grekisk by går det bra att promenera (eller ta bussen) ett par kilometer till Vrisi/Vrissa, som är byn där det flesta Vaterabor tillbringar vintern. Man kan också gå grusvägen bort mot det mysiga lilla fiskeläget Agios Fokas, där det finns ett par mycket trevliga fiskerestauranger (på vägen dit kan man passa på att mata sköldpaddorna i ån man passerar över). Den närmaste ”staden”, Polichnitos, kan man nå med buss eller taxi. Den ligger nån mil ifrån Vatera. Utanför Polichnitos ligger f.ö. ett av öns thermabad. Inom ”taxiavstånd” ligger även ett antal stränder/byar längs sydsidan av Kallonibukten. Dessutom finns det bra och prisvärda boenden i Vatera. Åtminstone ett. Vi (vå pers) bodde för två år sen (i september) på Vrisies Studios och betalade 150 euro för en vecka i en rymlig fräsch lägenhet (med ”alla” tillbehör, t.o.m. kaffebryggare) med stor uteplats. Vi trivdes så bra, så vi hyrde även den andra veckan där, för samma pris igen. Och eftersom vi var de enda gästerna, så fick vi båda veckorna bo i en stor tvårummare i stället för den bokade enrummaren, utan pristillägg. Ligger visserligen inte direkt på stranden och i ”fel” riktning med tanke på de flesta matställen/affärer, men kan man tänka sej att gå ett par hundra meter till stranden och nån knapp kilometer till ”centrum”, så är det ett mycket prisvärt boende. Och några matställen och nån servicebutik finns betydligt närmare än så. Dessutom är det lite närmare Agios Fokas. Nackdelar: Det är ett lugnt och stillsamt ställe (om man vill ha mera liv och rörelse runt omkring sej, så är detta förstås en nackdel). Annars är det ju främst att det ligger liksom i slutet av stora vägen som är den största nackdelen. Men detta är väl en av anledningarna till att det är så stillsamt. Med tanke på den fantastiska stranden så skulle det ju annars kunna vara en av de mest exploaterade platserna på Lesbos (vilket i och för sej inte säjer så mycket), kanske även i hela Grekland. Fast bussar går dagligen åt Mytilinihållet. En taxiresa kostade 45 euro 2006 (till Kalloni 30 euro). Det planeras/pågår emellertid ett vägbygge åt Plomarihållet till, men hur långt dom idag har kommit med detta vet jag inte, 2003 var det åtminstone sprängt i berget för en del av den planerade sträckningen Sen håller jag inte riktigt med Janne om att man absolut måste hyra bil på Lesbos. Det är klart, vill man under en begränsad tid nödvändigtvis se sej om runt hela ön är detta förstås det enda alternativet. Men om man begränsar sej till säj en fjärdedel/tredjedel av ön under en tvåveckors vistelse fungerar vespa alldeles utmärkt. Jag har varit på Lesbos tre gånger och vi (två pers) har varje gång hyrt varsin vespa under en av de två veckor vi tillbringat på ön (resten av tiden brukar vi mestadels bara ta det lugnt och röra oss i de närmaste omgivningarna runt där vi bott). Man hinner ju förstås inte täcka in hela ön med detta färdmedel under ett enda besök, men jag tycker vi har hunnit med att se en stor del av ön ändå (undantaget är mellersta och södra ostkusten), eftersom vi har stationerat oss på lite olika ställen varje gång (Petra, Agios Isidoros respektive Vatera), och tagit någon/några extranätter ”hemifrån” varje gång. Tycker det är bra mycket behagligare att susa fram i det fria, känna vinden och dofterna, än att sitta instängd i en plåtburk. Busstrafiken på ön är vä visserligen skaplig, men man ska nog då försöka att hålla sej till direktlinjer. Möjligtvis kan man hinna med ett byte under samma dag (och då är det främst Mytilini och, i viss mån, Kalloni som gäller för bytet), även om man då kanske får räkna med att få vänta några timmar mellan bussarna. Jag ber om ursäkt om jag låter som en beskäftig besserwisser ovan. Det är förstås bara mina personliga reflektioner och utifrån mina egna preferenser jag uttalar mej. Även här i Kalimeraforumet vet jag att det finns de som inte tilltalats alls av Vatera. Alla tycker som tur är inte lika. Mina ynka tre besök gör mej heller knappast till nån Lesbosexpert. Men precis som Janne så blev både jag och mitt resesällskap direkt försälskade i ön första gången vi var där (2002), och det kommer definitivt att bli fler besök där inan det är dags för bokslut. /Thomas PS. Ser verkligen fram emot J&C:s mera utförliga berättelser. DS. |
|
|