![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Det är inte alla banker eller butiker som tar Maestro inte på Rhodos i alla fall. Hon som åkte med mig ifjor till Rhodos fick betala 10 kr för varje uttag hon gjorde med sitt Maestrokort som är swebank...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Att ta ut pengar i bankomat ska vara kostnadsfritt.Däremot tas det ut en avgift om bankomaten är trasig och du måste ta ut pengarna manuellt,över disk.Och sån't händer ju lite då och då...
Anki |
|
|||
|
|||
![]()
Dom som har swebank får betala 10 kr för att ta ut pengar i automat o har kostat så sedan 06 efter Föreningsbanken blev swebank o sen lägger dom på 1,5% i valuta pålägg. Nordea tar ingen avgift för euro men har 1,5% pålägg. Ica banken tar ingen avgift o har hellre ingen valutatillägg.
Vet ej hur det är med SEB o Handelsbanken. Detta är sant om du inte tror mig kolla på bankernas hemsidor... |
|
||||
|
||||
![]()
Man kan betala i butiker mm och ta ut pengar i bankomat med Maestrokort precis som med Visa eller Mastercard. Om olika banker har olika avgift vet jag inte, men på Swedbanks hemsida står det så här om Maestro: "Kontantuttag i automat i Sverige och kontantuttag av euro i EMU-land kostar 0 kr. Kontantuttag i automat i övriga fall kostar 25 kr per uttag".
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag växlar så jag har lite pengar med mig ner, sen resten tar jag ut i bankomat i Rhodos stad. För både Forex och Exchange säger att man ska växla hemma för då får man bättre kurs, men den är snarare högre hos dom i i bankomaterna där nere. Funkar även att betala i butik med kort, testade då Guess butiken i nya delen.
![]() Hade tidigare Färs & Frosta Sparbank som är en egen bank men är under Swedbank och jag fick betala 10kr vid varje uttag både på Mallorca och Rhodos ifjor. Men har bytt till Nordea och dom tar inga avgifter för uttag. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tänk på att Forex o X-change tar 40 kr i avgift när du skall växla om du har typ Nordea som bank även andra bankkort eftersom Forex är egen bank. Så först måste man ta ut pengar i en automat innan man går in o växlar på Forex eller X-change...
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag ska kolla nar jag kommer hem hur det ar med uttagsavgift osv, ar ju po rhodos just nu och har tagit ut pengar i automater. Aterkommer.
Irene |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Kollade upp det när jag kom hem och såg att dom INTE tagit någon avgift vid uttag. Jag har ett VISA-kort i SWEDBANK. |
|
|||
|
|||
![]()
Avgiften är inbakad i växlingen. Jag har för mig att Swedbank lägger på 1,5 % på växelkursen.
|
![]() |
|
|