Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-23, 11:56
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Priser og penger

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Som sagt, dette er ikke noe spark til mine gode svenske venner, men et ærlig ønske om å få litt tilbakemelding om hvordan man ser på dette med å spare penger der det er mulig.....
JohnS
Jag bryr mig om vad saker kostar, sådant som på en semester lätt kan dra i väg, t.ex.kan vår familj bo för 15€ per person istället för 20€, så blir det en skillnad i SEK på ca 3 400:- om vi är borta i 18 dagar.
Väljer vi att åka långsam färja istället för speedboat, så blir skillnaden ca 2 700 kr. Vi slipper dessutom sjösjukan, ovärderligt.

Hade jag haft obegränstat med pengar så hade jag kanske inte brytt mig, hoppas faktiskt att jag hade gjort det ändå, för oss är 6 100 kr på en 18 dagars resa mycket pengar.

Om sedan ölen kostar 1,5 eller 2€, det spelar mig ingen roll, skillnaden skulle nog landa på 500 kr, ingen summa som jag jagar ihjäl mig för.

Kul tråd!
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 18:08
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg

Hade jag haft obegränstat med pengar så hade jag kanske inte brytt mig, hoppas faktiskt att jag hade gjort det ändå, för oss är 6 100 kr på en 18 dagars resa mycket pengar.

Kul tråd!
// Helén
Precis så resonerar jag också...varför göra av med flera tusen extra om man inte behöver Sen är jag den som blir oerhört nöjd när jag gör "bra affärer" oavsett om jag handlar märkesjeans till halva priset, gör en bra husaffär eller köper billig frukostmat på Lidl
Just nu är jag tex skitnöjd över att ha gett 13000 för våran spec.resa på lördag och skulle få ge nästan 20000 ospec om jag bokat idag Då tycker jag helt plötsligt att jag tjänat 7000 på min resa...hahaha!!!

Malin
Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 19:11
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tycker inte jag är speciellt snål, däremot väldigt ekonoimisk. Pensionen är inte stor och den ska räcka till allt. Tar gärna en lång promenad till Lidl för att handla, men sedan måste jag ta taxi hem. Söker och hittar för det mesta det essentiella i livet och dömmer ingen annan. Vi har alla olika förutsättningar och olika liv. Tycker inte att det är att kasta sten i glashus. Vi tycker och tänker olika. Detta forum är vad jag vet ett ställe för debatt och tankar. Fråga gärna, det finns alltid någon som svarar. Det kan nog bläckfisken intyga. Jag svarade t.ex på trilskna bankomater då jag har reparerat sådana och vet vad jag pratar om. Vet vad som finns att handla i närheten. Ex Lidl i Platanias. Ryktet säger något om personalproblem, men jag vet inte säkert.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-07-23 klockan 19:14. Anledning: Sladdriga fingrar
Svara med citat
Gammal 2008-07-23, 19:12
spiro spiro är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag funderar ändå lite på det Johns skriver, om att det speciellt är svenskar som postar frågor om priser och kostnadsläge. Skillnaden i kultur mellan oss och norrmän är ju inte särskilt stor. Däremot nämner han tyska och engelska forum som exempel, och att det inte är vanligt förekommande där. Det skulle möjligtvis bero på att man inte diskuterar pengar på det viset,(jag vet inte). Den enda anledning som återstår och som jag kan komma på är ekonomi, alltså att svenskar generellt upplever att de har en svag valluta. Men ändå vill fortsätta med resandet. Jag kommer inte på någon bra förklaring till "fenomenet". Jag tror dock att flesta människor, -oavsett nationalitet. Vill nog inte betala mer än nödvändigt.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:22.