Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-05, 16:39
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006
Standard Sv: ouzo med sig hem omöjligt?

Brukar alltid ta med ett par flaskor i resväskan omsvepta av badhanddukar för säkerhets skull. Än så länge har ingen flaska gått sönder under resans gång.
Sedan brukar jag även krydda med ett par ytterligare flaskor inne på taxfree-butiken !
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 17:07
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Jag brukar också packa ett par flaskor ouzo i resväskan. Flaskorna finns numera packade i kartong och så sveper jag in dom i mina badlakan och packar dom mitt bland kläderna. Ingen risk att de går sönder då.
Man måste ju numera ha all övrig vätska i resväskan. Då kan det knappast vara förbud på ouzo. Jag har rest från Chania och där var det inga problem. De kan väl inte ha olika regler??
Däremot ville de visitera mig i säkerhetskontrollen, känna efter om jag hade nåt mysko på mig. Varför vet jag inte. Jag kunde inte gömma nånting i den klädslen jag hade då.. tunika inköpt i Rethymnon o tights.. inga fickor... *S*
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 18:10
CharinaJs avatar
CharinaJ CharinaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

""Däremot ville de visitera mig i säkerhetskontrollen, känna efter om jag hade nåt mysko på mig. Varför vet jag inte. Jag kunde inte gömma nånting i den klädslen jag hade då.. tunika inköpt i Rethymnon o tights.. inga fickor... *S*""

Helt säkert tyckte pojkarna att du va en riktig läckerbit!
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 18:22
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Haha.. det var en ung tjej..
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 19:31
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det är inte förbjudet att ha vätskor i incheckat bagage, snarare ett krav med de nya reglerna.
Du kommer inte att bli ombedd att packa om det.
// Helén
[LEFT]8.3.4 You must not include in your Checked Baggage fragile or perish-able items or items having a special value, such as but not limited to: money, keys, prescribed medicines, glasses/sunglasses, bottles, cameras, jewellery, precious metals, computers, personal electronic devices, cellular telephones, musical instruments, negotiable papers, securities or other valuables, business documents, passports and other identification documents, or samples. [/LEFT]
13
[LEFT]8.3.5 If, despite being prohibited, any items referred to in Article 8.3.1, 8.3.2 and 8.3.4 are included in your Baggage, we shall not be respon-sible for any loss, delay or damage to such items. [/LEFT]
Läste det här på SAS/Star Alliance sida...sen har väl den här "tråden" behandlats tidigare..eller minns jag fel...
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 19:46
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
[LEFT]8.3.4 You must not include in your Checked Baggage fragile or perish-able items or items having a special value, such as but not limited to: money, keys, prescribed medicines, glasses/sunglasses, bottles, cameras, jewellery, precious metals, computers, personal electronic devices, cellular telephones, musical instruments, negotiable papers, securities or other valuables, business documents, passports and other identification documents, or samples. [/LEFT]
13
[LEFT]8.3.5 If, despite being prohibited, any items referred to in Article 8.3.1, 8.3.2 and 8.3.4 are included in your Baggage, we shall not be respon-sible for any loss, delay or damage to such items. [/LEFT]
Den texten betyder ju att de inte är ersättningsansvariga för den typen av packning. Det står inte att det är förbjudet.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-08-06, 21:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Rinaki Visa inlägg
13
Läste det här på SAS/Star Alliance sida.
Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Den texten betyder ju att de inte är ersättningsansvariga för den typen av packning. Det står inte att det är förbjudet.
Jodå, det står ju mycket tydligt att det är förbjudet. Jag brukar också lägga flaskor i väskan, och hade ingen aning om att det är förbjudet hos SAS. Men tydligare än så här kan det ju inte sägas, inget snack om att det är förbjudet med den här formuleringen. "Must not" och "being prohibited" kan inte betyda något annat.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:35.