![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
15 september bär det äntligen av till Skiathos ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Den bästa sevärdheten förutom dom underbara stränderna är utsikten från vägarna uppe i bergen... Sedan finns ju några Kloster, kyrkor m.m. Moppehyran är lite beroende på vilken månad man är där, men generellt kostar det (med försäkring och assistans) mellan ca 80 och 100 Euro för 7 dagar. Senast hyrde vi (efter lite förhandling) moppe i 13 dagar för 150 Euro. Har faktiskt lyckats få punktering vid Koukounaries en gång, då var man glad att man hyrt på Acropolis som har omedelbar assistans vid problem.
Man kan inte åka till lalaria med moppe, men om man är lite äventyrlig kan man köra till kastro, det är stundtals ganska dåliga och branta vägar, men det är värt besväret Senast redigerad av 24-seven den 2008-08-12 klockan 11:53. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Skiathos har naturligtvis en äldre historia än så, det finns händelser från Antiken berättade om ön och vattnen runt omkring, men om något finns kvar av byggnader från den tiden vet jag inte. Har aldrig sett någon sådan info trots att jag läst en hel del om ön. |
|
|||
|
|||
![]()
Det enda antikt vi hittade var som andra redan har sagt Kastro..och vi åkte överallt på vägar som var både körbara och inte körbara
![]() ![]() ![]() Kastro tog vi oss till utan problem men det krävs nog en Jeep....hade inte vågat get mej ut på vägarna annars,men lalaria går inte ta sej till annat än med båt...tro mej vi försökte med alla medel ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hur försökte ni? Ett av mina tänkta projekt nästa gång jag åker dit är att försöka ta mig ner för berget till stranden. Har bilder med sonen klättrandes där, och jag tror att det borde gå... Försökte ni ta er ner?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Det ligger ju ett kloster strax söder om stranden. Det måste ligga högt och jag föreställer mig att det skulle kunna finnas en stig därifrån. Kollade ni där? |
|
|||
|
|||
![]()
Vi såg ett kloster efter vår lilla vandring så vi körde dit för att kolla läget...det fanns en liten stig...men den slutade innan man nådde berget,berget såg ännu högre ut därifrån
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jo jag menar Charalambos.
Till Nikotsara går det en grusväg på min karta, så det var säkert där ni var. Vilken häftig utflykt! Ni måste ha haft en fantastisk dag! Jag har som sagt inte någon detaljerad karta, men på de jag har finns varken vägar eller stigar i området mellan Kastro och Nikotsara. Det kan ju betyda att det är för brant och snårigt... ![]() Funderar ändå på om det kan vara möjligt att gå längs bergskammen antingen från Kastro eller Nikotsara. Om man inte går/kör ner till stranden utan börjar vid skogskanten... ? Fast om man skulle komma sig fram till stupet ovanför Lalaria så vette katten om man tar sig ner. Tittade på mina bilder därifrån nyss och det är ganska brant. Fast det ser inte helt omöjligt ut heller. |
|
|||
|
|||
![]()
Jo tack vi hade en helt underbar dag med många äventyr,min sambo är en helt galen bilkörare
![]() ![]() Enligt mitt och min sambos tycke så är det helt omöjligt att ta sej över bergskammen.... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
För två år sedan var det en tråd där någon skrev att det går att ta sig dit med mc: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=5454
Jag ser nu att jag, när jag hade varit där, skrev jag att jag är säker på att det inte går och att det inte heller verkade gå att ta sig ner till fots eftersom berget lossnade under fötterna hela tiden när sonen klättrade där. Nu när jag tittar på bilderna får jag för mig att det borde gå. Men antaligen är det minnet som sviker... |
![]() |
|
|