![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Så kan jag åter sno åt mig några minuter vid datorn...
Sitter hemma hos en god vän på Arkadiou i ett gammalt turkiskt hus. På vänninnas terass strax bakom ryggen skymtar den lilla minareten som fungerat som skorsten under den tiden då huset verkade som bageri. Det är varmt varmt varmt och sekadorna spelar sin vanliga melodi i bakgrunden. Ölen är öppnad och står kall bredvid míg. Kan inte påstå att jag på något vis kan finna något att klaga på. I går upptäckte vi ett nytt matställe som nog blir en favorit framöver. Har nog aldrig ätit så välagad meze tidigare i Rethymno. "Sambía" heter tavernan och ligger alldeles vid busstationen, fast på andra sidan viken. Ca 200m ifrån. Fantastisk saganaki, grillad bläckfisk (större får man leta efter), friterad zuccini som forfarande var knaprig en halvtimme efter att den serverats, utsökt bykorv, sallad och kall Retsina. Ni må tro att vi njöt. Tips om tavernan kom från Katherina och Pantelis som äger guldaffären mitt emot Olgas pension och vi gjorde helt rätt i att följa deras råd. Dit grekerna går och njuter av god mat är oftast de ställen man också får den bästa maten. Annars har semestern på Kreta mest gått ut på att ta dagen som den kommer vilket vi lyckat väl med. Två långturer med bilen har det blivit, en till Kato Rodakino och en till Frango Kastello. Mkt trevliga ställen att tillbringa en dag på stranden på. Ciao for now! ![]() ![]() |
![]() |
|
|