![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Tack för alla råd om benen i fisken . Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
![]()
Tsipoura är en vacker och god fisk. Den helvilda är guld-och silverfärgad, oval , ganska platt och med distinkt profil, liksom pannben med guldögonbryn. Den som odlas i kasse är lite mörkare. Mycket god stekt eller grillad. Lite svårrensad, fjällen går lätt att ta bort men invändigt har den ett svart skikt av hinnor som ser oaptitligt ut, man får skrapa bort det vid rensningen. Lever i stim och kan bli ganska stor. Den min man tar med harpunen brukar vara 20-30 cm.
|
|
||||
|
||||
![]()
Eller varför inte friterad småfisk Marides, eller grillad Pestrofa = forell med mycket citron, eller om kokt Rocka finns på menyn med yougurt och senapssås, grillad Marulk och räkor mums, själv brukar jag fiska= harpun och då kan det bli en del småfisk som jag gör soppa på med potatis, morötter, persilja, selleri och en massa citron, kryddor och olivolja så klart, Nu blev jag hungrig
![]() Camilla |
|
||||
|
||||
![]()
Marida har en mycket god smak och sen kan man ju äta den som den är med huvud och allt m a o en praktiskt och smakrik fisk.
Jag harpunerar också en hel del och favoriten är bläckfisk av alla de slag. Här kan man ju variera rätterna i det oändliga. En och annan muräna har det även blivit, det gäller bara att träffa precis bakom huvudet, så att man har koll på gifttänderna. Detta är också en smakrik fisk. Bort med skinn, huvud och stjärtbiten (bara ben) fram med stekpannan, i med lite smör och stek gyllenbrun. Det smakar riktigt riktigt gott. Vi träffade för några en ung man från Australien på en fisktaverna i Chania. Han var blind så det förvånade oss lite att han valde grillad fisk från menyn. Vi frågade honom om han klarade av att bena ur en fisk trots sitt handikapp. "No problem at all" svarade han. Tro mig, jag har vare sig tidigare eller senare sett någon bena ur en fisk så perfekt och han gillade verkligen fisken han beställt. lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
Hemma blir det oftast lax i alla tänkbara sätt som går att laga+torsk.
På menyn finns det väl lax oxå kanske. Varför inte prova en fisksoppa med alla typer av fisk+en god klick av den fina vita vad den nu heter.Har dom den jag menar till fisksoppan där nere? Ska bli spännande och testa deras medlhavsfiskar fast jag får rensa bort benen. ![]() Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
![]()
Birgitta gillar du fisksoppa så passa att tillaga den på Kreta eftersom fiskarna är så smakrika och grönsaker ja det finns ju massor av.
Agoran i Chania har oftast mycket fisk att välja på. lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
Agoran ? Kan det möjligtvis vara den som ligger nära busstorget i Chania på en hörna tror jag .Vi gick alltid förbi en fiskaffär när vi skulle ner till hamnen.
Hm..laga fisk i vår lgh på Rose blir nog svårt men den lilla köksredskapen som finns kanske. Öh det lär nog osa som bara den ![]() Birgitta 63 ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Agora är saluhallen.
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
Jo saluhallen så klart tack Wardakis!
Kakavia heter fisksoppan från Kreta, laga och njut! lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
Tack ! Det var bra du sa namnet på saluhallen.Ett ställe som vi ej får missa denna gången. Var så nära sist men gick fel. Bättre tur nästa gång då .
Birgitta 63 ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Matställena härinne är genomgående bra om man gillar vardagsmat ala Kreta. Allt för många går bara omkring och tittar på maten och vet inte vad de missar. Det är ju här Manolis, Kostas, Manouso, Michalis m fl äter och har trevligt. Jul och nyår härinne går inte att beskriva, det är årets höjdpunkt i Agoran. lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
På fiskstället brukar jag äta grillade räkor, bläckfisk, friterad squash och aubergin. Kanongott och rekommenderas!
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
.....och i år skall vi oxå få uppleva jul och nyår i Agoran, eller hur Gunilla
![]() //June |
|
||||
|
||||
![]()
Absolut! Nu äre nära!
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
Låter helmysigt att få bo så länge nere på Kreta.. och i Chania till på köpet. Eller var det strax utanför kanske som ni skulle bo ni två som är lyckliga nog att få åka ner nu snart.
Vilken massa goda fiskar som kom upp på förslag här. Jag som inte kan mycket alls om vad för sorter som finns att välja på. Bara de vanligaste. Jättebra att få reda på det. Det ska jag dra nytta av nästa gång det blir en resa till Kreta.. nästa år alltså. Jag skulle vilja dra ner en vecka i oktober, men det fungerar nog tyvärr inte för min del. /Monica |
|
||||
|
||||
![]()
Nja, inte riktigt Chania. Vi bor i Pano Stalos, ca 12 km från Chania.
//June Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Grillade räkor har jag aldrig ätit.Måste var stora då kan tänkas.
Eller hur Gunilla ? Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Glöm inte heller Nea Chora när det gäller fisk. Här finns många bra sällen som serverar fisk................och vin. Kali Orexi lars Kriti sti kardia mou |
![]() |
|
|