![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag brukar säga att jag tror på livet, kärleken och mig själv |
|
||||
|
||||
![]()
Att man ser många göra korstecken när de åker förbi en kyrka etc tror jag i många fall är av "gammal vana" och att man skulle vara mer religösa i Aten än på annan ort tror jag inte! Och just när det gäller högtider så envisas jag med att tro detsamma, man firar, går till kyrkan etc för det har man alltid gjort. Jamenar hur "kristligt" är det igentligen, tex på midnattsmässan vid påsk, man sitter och pratar, skvallrar det är vell knappt någon som hör prästen och efter smällarna så droppar man av en och en, endast få blir kvar längre in på natten, de som då är riktigt religösa...kyssa ikon har jag aldrig gjort och kommer aldrig göra, äckligt.... mina 3 barn lika så och det respekteras, har aldrig upplevt att någon ens frågat varför jag inte gör korstecken etc.
Så mitt råd, säg vad du tycker för börjar du "hyckla" kommer det bara bli svårare för Dig, och du kommer ju i första hand inte "släkten" Camilla |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker som Camilla, börja inte hyckla, det är till ingen nytta alls. Däremot kan man ju respektera andras tro och seder- och få respekt tillbaka. Jag har inte mötts av annat än lite förundran, kanske , för att jag inte iakttar ritualerna på sedvanligt sätt. Jag går inte in i diskussioner som rör religion, ställer mig neutral.
Jag tror att du gör bäst i att vara tydlig. Min åsikt är att religion är privat. |
|
|||
|
|||
![]()
Religionen i Grekland smälter mer samman med det vardagligadagliga sättet att leva än här i Sverige,tycker jag.Även de som inte springer i kyrkan gör korstecken när de skall äta tex. Att vara i kyrkan är inte heller som att gå i kyrkan här i Sverige. Kyrkan är en samlingsplats där man träffas och "snackar skit" vid högtiderna.
När jag gick in i en kyrka vid högtider och andra tilldragelser, så knäppte jag händerna och neg inför ikonen för att visa min respekt och det tyckte byborna var helt OK. Tände även ljus, som för mig var(och är )en hälsning och tanke till de mina som är avlidna. Det gör jag ju även i tex Storkyrkan i Stockholm.Det var aldrig några konflikter mellan mig och byborna när det gällde religionen så, jag respekterade dem och de mig. De blev glada när jag dök upp i kyrkan på deras stora högtider. Vi diskuterade ofta religionen och skillnaderna Sverige-Grekland och det var aldrig några problem med det. Att vara troende är inte lika med att man tror på Gud utan man har en tro på någonting. Var den du är och visa deras religion och sätt att leva med religionen respekt så kommer allt att fungera. Agda |
![]() |
|
|