![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Riset - trol gurkmeja som ger gul fär men inte direkt ngn smak. Kanske var riset lite förstekt i olivolja ?
Tzatziki - tja jag blandar en mild krämig grekisk fullyfat youghurt, 10 % alltså. Den kan fås tjpckare genom att den får droppa av ett tag i ett kaffefilter. För egen del gillar jag mil youghurt men det finns med olika syrlighet. Turkisk variant ör ofta lite syrligare. Riven gurka utan skal som man kramar ut och låter ligga på papper eller droppa av i kaffefilter. Jag tar i grovmalen sv peppar , lite salt alt ett örtsalt. Tex Herbamare eller det starkare Trocamare. Vitlök pressa - rätt mkt ! Man kan droppa på lite god olivolja oxå ! Hur mkt gurka är en smaksak. Till en sk hink (1 l) behövs rätt mkt gurka tycker då jag. Tycker min variant e superbra, tom bättre än på många tavernor i Grekland. Har i alla fall fått mkt beröm för min Grekstylade matlagning. Tex lammfärsbiffar med goda örtkryddor med en bit god feta inuti ! Helst ska man grilla dessa!Den klassiska grekiska salladen till var måltid är ett "måste" på någe vis ! Grekisk sallad gör jag vanligen såhär. En skål (portionsstor) med ett tunt lager grovriven vitkål i botten (lite udda va, snott fr Samos) och sen god gurka, solmogna och rätt söta starka tomater - små smakar ofta mer ! röd lök, grön paprika och överst fetaosttärningar av en krämig aromatisk men mild feta. Smulad oregano ovanpå och olja/vinägerdressingen vid sidan om då alla inte vill ha dressing i sin sallad- beroende på vad man äter därtill.Absolut ingen sallat i - men vill man ha sallat i eller bredvid så hellre någon vacker blandad variant och sparsamt. Senast redigerad av Fenalena den 2008-10-15 klockan 01:35. |
|
|