Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-05, 19:23
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
och inte som greken som bara klagade över att hans exploateringsplaner stoppats av myndigheterna.
Kanske hans enda chans att överleva ekonomiskt. Tyvärr en realitet för många grekiska familjer idag.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 22:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Kanske hans enda chans att överleva ekonomiskt. Tyvärr en realitet för många grekiska familjer idag.

//Zanét
Tror jag inte en sekund på. Han vill bara ha mera pengar. Nej skämt åsido det är knappast ekonomiskt hållbart på lång sikt att försöka få exploatera ett område som av grekerna själva är naturskyddat. Han borde skämmas. Den familj som försöker utveckla turismen på ett ekologiskt hållbart sätt ska ha all heder för sina strävanden. Såg du programmet förstår du säkert vad jag menar?

Måste få fråga dig Elisabet vad har du emot kampsport? Både jag och mina barn har bland många andra idrotter tränat kampsport och sonen har även vunnit en del medaljer i judo. Bättre ledare och ungdomsaktivitet har jag inte sett i någon annan idrott som mina barn provat på.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 05:32
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

För mig handlade den här tråden från början om ex:s att Platania, och därmed Kreta, var "ett sjunde klassens tivoli", och därmed inte det riktiga Grekland:
Jag funderar då, självkritisk förståss!, är mina föreställningar om Grekland mer sanna än det verkliga Grekland?

Lefteris
ovanligt djupsinnig, enligt egen självöverskattning
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 09:34
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

smaken ar som baken..............och tur ar val det
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 09:56
Stefan S Stefan S är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

För att återgå till huvudämnet: Frågan är vad som är genuint grekiskt eftersom ett land oftast präglas av vad som händer i landet. Utveckling är som bekant ett ord som kan medföra olika typer av avarter från det normala, både på gott och ont. I Grekland, liksom i många andra länder, är man på många orter präglad av turism vilket i sig medför att man utnyttjar situationen för att locka till sej mer och mer folk. I bland med följd att man skapar ett "sjunde klassens tivoli" i många avseenden. Eller med enklare beskrivning, man anpassar sej efter vad man kan tjänar pengar på.

Men för att vara lite mer lokalt inriktad så behöver man ju faktiskt inte resa så långt för att få uppleva ett "sjunde klassens tivoli". Själv bor jag i Laholm, en liten stad på västkusten, lagom utslängd mellan Tylösand (Halmstad) och Båstad. De senaste 25-30 åren så har dessa två orter utvecklats till något som mångt och mycket kan jämföras med situationen på Kreta. Man har helt enkelt anpassat sej efter turismen och ser till att få ut det mesta möjliga av denna mjölkko. Restauranger (t.o.m. grekiska) poppar upp överallt och på sommaren frossar turisten i överskottet av pubar och olika "tavernor".

Givetvis kommer då samvetsfrågan; Är detta verkligen genuint?? Eller bryr vi oss inte lika mycket när turismen påverkar det genuint svenska som när den påverkar det genuint grekiska?? Eller är vi kanske bara hemmablinda??

Senast redigerad av Stefan S den 2008-11-06 klockan 09:59.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 17:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
...grekerna själva är naturskyddat. Han borde skämmas.
Varför ska han skämmas? Han har fått mark han äger förklarad som naturskyddsområde, dvs han kan inte göra någonting med den, och detta utan att få någon som helst kompensation. Tycker du han ska rycka på axlarna och säga att det var ju bra att Grekiska staten tog min mark?

I Sverige kallas det expropriation och markägaren ersätts med marknadsvärdet. Enligt ett förslag som läggs nu i dagarna ska den kompensationen ökas med ca 15 % ÖVER marknadsvärdet just för att marken exproprieras. Killen i Grekland får inte en Cent.

Hur kul hade du tyckt det hade varit att bli av med mark utan att få ersättning för det?
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 19:54
Marie & Thore Marmins avatar
Marie & Thore Marmin Marie & Thore Marmin är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Tycker vår fråga blivit besvarad. Tack för att vi har Kalimera..Men föreslår streck i debatten,
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:22.