Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-06, 18:41
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Tidsmarginal?

Citat:
Ursprungligen postat av jusas Visa inlägg
Tiden ? Åkte i somras med taxi Pireus - Athens flygfält...på 37 min...
Den resan är det snabbaste jag nå´nsin gjort i en taxi. Låt vara att det var tidigt på morgonen och nästan ingen trafik alls (rekommendabelt ? -Njaa...)
Taxin har ett fast pris från Pireus till flygplatsen...26 eur...några euro till ifall starten sker mellan 23.00 - 06.00. Då kan man ju åka 4 pers i en taxi.

Räkna med c. 1 timme för taxin mellan dessa platser.

Lyckliga er som åker iväg !

Jusas
Tackar, 37 min mot1,5 timme med buss låter som ett bra alternativ trots priset. Om det nu blir av... Hoppas
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 20:28
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Tackar, 37 min mot1,5 timme med buss låter som ett bra alternativ trots priset.
För egen del så tycker jag att om jag landar på flygplatsen vid 01 på natten och båten går från Pireus 07.30 så har jag ingen större brådska att ta mig till hamnen. Och har man tur/otur så tar bussen mitt i natten bara 60 minuter.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 08:59
TomasR TomasR är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Hejsan!

Tyckte ämnet "Tidsmarginal" passade så jag hakar på med en undran: Vi har nu hittat en förbindelse till Aten. 19.00 från Köpenhamn sen mellanlandning och byte av plan i Frankfurt. Vi har 65 min på oss där innan planet mot Aten lyfter. Det är Lufthansa som flyger hela vägen ner. Är det gott om tid eller spelar vi ett högt spel om vi väljer denna förbindelse? Vi är ovana resenärer och osäkra om vi hinner.

Tacksam för svar!

Tomas
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 09:11
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av TomasR Visa inlägg
till Aten. 19.00 från Köpenhamn sen mellanlandning och byte av plan i Frankfurt. Vi har 65 min på oss där innan planet mot Aten lyfter. Det är Lufthansa som flyger hela vägen ner. Är det gott om tid eller spelar vi ett högt spel om vi väljer denna förbindelse? Vi är ovana resenärer och osäkra om vi hinner.
Tomas
Ni spelar inte högt genom att välja det alternativet, några garantier kan man självklart inte lämna, men tiden är inte orimligt kort för att ni skall hinna, jag hade själv definitivt gärna bokat en flight med bara en dryg timmes väntan.
En liten undran- skall ni vidare från Aten ut till öarna? Då hade jag hellre valt en morgonflight så att man kommer iväg med båtarna som ofta går på eftermiddagen.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 09:35

Hej Hellen,

vi står mellan två alternativ. Antingen med buss ta oss upp till Agios Konstantinos (tror jag den heter) och åka över till Sporaderna, eller ta oss ut till Kykladerna via Pierus. Planet landar i Aten 01.15. Vi tänkte isf slappa på flygplatsen några timmar innan vi åker in mot Aten. Ja, så blir det ju vilket alternativ vi än väljer. Det var sämre med morgonflighter när vi sökte på nätet.

Tomas
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 13:37
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Jag har ofta kommit mitt i natten till Aten. Tycker det fungerar bra. Bussen brukar vid den tiden ta ca 1 timme. Ta en morgonbåt lagom långt bort till Naxos el. Sifnos eller vad man nu vill och komma fram vid lunch. Äta och gå iväg till stranden. Första dan är nå't extra.
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 15:30
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Om ni flyger med samma bolag hela vägen är den väl dom som är skyldiga at se till att ni kommer fram, eller? Lufthansa är ju dessutom ett stort bolag så de är nog ganska rädda om sitt varumärke. Någon annan kanske vet bättre?
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 16:05
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Jag tror oberoende av om det är samma bolag eller inte så är det nog så att har man checkat in bagaget så vill de nog få passagerarna över till samma flyg. De brukar inte vara så pigga på att man inte flyger med på ett flyg där man har checkat in bagaget.
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 16:49
laeros avatar
laero laero är uppkopplad nu

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Är det gott om tid eller spelar vi ett högt spel om vi väljer denna förbindelse?
Allt kan ju hända, flyget till Frankfurt kan ju bli kraftigt försenat och då står inte Aten-planet där och väntar in er. Men grejen är att om ni bokat med ett reguljärt bolag som Lufthansa och gjort en bokning Köpenhamn-Aten så ansvarar bolaget för att ni kommer hela vägen fram. Om det skulle råka bli försenat till nästa dag så står de normalt för eventuell övernattning och liknande kostnader som tillkommer. Ni spelar alltså inget högt spel.
Hursomhelst, vi ska åka med en liknande förbindelse i sommar via Frankfurt (som landar 01:15 i Aten) och tycker att en "connection" på ca 1 timme är helt normalt och inget att oroa sig för.

Det är skillnad om man bokar med lågprisbolag, då måste man i regel boka varje sträcka för sig och flygbolaget tar då inget ansvar om man missar en anslutning.

Lars
Svara med citat
Gammal 2008-11-07, 17:19
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
...eller ta oss ut till Kykladerna via Pierus. Planet landar i Aten 01.15. Vi tänkte isf slappa på flygplatsen några timmar innan vi åker in mot Aten.
Om ni väljer Cycladerna är det enklaste att vänta på flygplatsen några timmar till ca 05. Då någongång går den första bussen till Rafina. Mycket enklare och snabbare än att ta sig till Pireus. Första båtarna ut till öarna går vid 07 - 07.30 så ni är framme på tex Naxos vid 10-tiden...
Svara med citat
Gammal 2008-11-08, 15:46

Tack för alla svar o tips
När vi skall hem igen så går planet från Aten 14.35. Är det en vansklig affär att åka från öarna samma dag? Tar tacksamt emot svar både om man kommer från Sporaderna och från Kykladerna. Vi har ju inte bestämt oss ännu...

Tomas
Svara med citat
Gammal 2008-11-09, 17:57
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
När vi skall hem igen så går planet från Aten 14.35. Är det en vansklig affär att åka från öarna samma dag? Tar tacksamt emot svar både om man kommer från Sporaderna och från Kykladerna.
Om sista ön ni kommer att vara på har flygförbindelse med Aten, föreslår jag att ni istället flyger inrikes till Aten när ni ska hem. Inte mycket dyrare än att åka båt, men avsevärt mycket snabbare, smidigare och bekvämare.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2008-11-10, 12:11
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Hejsan!

Tyckte ämnet "Tidsmarginal" passade så jag hakar på med en undran: Vi har nu hittat en förbindelse till Aten. 19.00 från Köpenhamn sen mellanlandning och byte av plan i Frankfurt. Vi har 65 min på oss där innan planet mot Aten lyfter. Det är Lufthansa som flyger hela vägen ner. Är det gott om tid eller spelar vi ett högt spel om vi väljer denna förbindelse? Vi är ovana resenärer och osäkra om vi hinner.

Tacksam för svar!

Tomas
När jag spanat på flyg med reguljära bolag från Sthlm verkar det vara standard med ca 1- 1,5 timmes mellanlandning. Detta tolkar jag som att det i de allra flesta fall funkar, annars skulle de ändrat den rutinen. Hur som helst är det bolaget som ser till att man ombokas på första bästa flyg om anslutningen missas pga av försening, dvs om man bokat med samma bolag hela vägen.
Hur det funkar om man själv bokat med olika flygbolag vet jag inte men jag antar att det då är du själv som ansvarar för att det klaffar.
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 14:55
Nash Nash är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Jag tycker 3 timmar är tillräckligt om ni kommer med ngt av de större bolagen. Men i somras flög vi med Sterling (RIP) som var 1 timme sen ut från Landvetter och deras bagage verkar aldrig prioriteras på någon flygplats så då kan det bli tight. Buss X96 (dragspelsbuss) är bäst tycker jag för du slipper gå så långt både i Pireaus och på flygplatsen. Nu vet jag inte vart ni ska men kolla även avgångar från Rafina. Mycket lugnare än Pireaus och endast 40 minuter från flygplatsen plus att den traffikeras av en lite finare buss med A/C. //Hans
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 15:52

Hej!

Går det buss direkt från flygplatsen till Rafina?

Vi har ännu inte bestämt ögrupp. Står i valet o kvalet mellan Sporaderna och Kykladerna.

Tomas
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 16:46
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

På eftermiddagen går bussarna så här från flygplatsen, i alla fall i våras !

/ Tom
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 17:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Fast Tom var finns denna skylt?? Känner inte igen den.

Den buss som avgår utanför Sofitel vid trappan (vit och orange Attiki tror jag linjen heter) går tätare på sommaren. var 30:e minut tror jag mig minnas...Nu i oktober var det vinterturlista och då gick de var 80:e minut.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 18:08
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Skylten finns just vid bagagebandet !
Avgången vid Sofitel .
/ Tom
Svara med citat
Gammal 2008-11-11, 20:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

OK..den såg väldigt tjusig ut i alla fall...!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:35.