![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Intressant . Skulle inte gissa att grekerna har kalkon pa julen
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
De grekiska småkakorna melomakarona tror jag många lagar till julen i Grekland.
På mitt julbord har ungsbakade rödbetsklyftor med smulad får eller getost över en given plats. Penslade med grekisk honung och olivolja passar de till både medelhavsmat och svensk julmat. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Ohh det later jattegott
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om nägra veckor kan jag berätta vad vi hade på julbordet i grekland,vi ska nämligen ha en gemensam jul med våra grekiska vänner i Vounaria
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Sedan 30 år har jag alltid lammfiol och potatisgratäng på julbordet. Det var syrrans grekiska klasskamraters familj som införde det. De kom ner till oss och hade grekisk mat med sig på julafton 1974. Därefter var traditionen spikad. Senare har det blivit pajer m.m. Skinka och sill hör inte till mina favoriter. På nyår är det kalkon som gäller, problemet är bara att hitta en liten en då jag är ensam.
Uffe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() //Monica |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Eva L;153265]De grekiska småkakorna melomakarona tror jag många lagar till julen i Grekland.
Dessa kakor är ett måste samt kourabiedes och vkardiopita =valnötkaka. Mat väg är det kalkon som gäller, potatis i ugn, vitkål och morotsallad med citron och olivolja, spenat och ost , lammfärspajer (små) diverse röror, och kokt zuccini med citron, plus en massa andra grönsaker. Camilla |
|
||||
|
||||
![]()
= Láchano salata (λαχανο) - en av mina favoriter på den här årstiden.
Men jag väljer spetskål i stället för vitkål, tunnt skuren - och morötterna river jag grovt - och som du skriver: med citron och en god olivolja (eller varför inte en läcker avokadoolja) då blir det riktigt gott! ![]() |
![]() |
|
|