Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-12-16, 12:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Kalymnos om hösten del 2

Om kajen-kajerna kan jag berätta följande:

Det är längs strandgatan mot öster och ner till fiskeinvägningshuset man jobbar. Man har gjutit massor av stora betongblock som lagts ut i vattnet efter en lång rad av förberedelser, som kontroll av var dagvattenledningar mynnar, grävskopejobb för att förbereda bottnen med dykare som kollat och jämnat ut. Vi har via lokalteve följt jobbets olika skeden.
På strandgatesidan är blocken < en meter över vattennivån och förbundna med broar så att man kan gå från den ena änden till den andra. Båtar kan förtöja utanför och det har tillkommit stolpar med el och vatten för fritidsbåtarna. Jag vet inte vattendjupet, men om ni tänker komma med båt kan jag ta reda på det. Just nu håller man på med finishen av ytor, elmontage och sånt.

På fiskarbåtarnas sida ska det inte bli broar, och blocken är större. Jag vet inte hur det blir i slutänden, men stranddelen ska fyllas ut så att det blir mer plats , kanske parkeringar. Mna jobbar fortfarande med blocken där.

Enligt framtidsplanerna ska det tillkomma en längre kaj för linjebåtarna också, men det ligger mycket långt fram i tiden.

Kan tillägga att det redan nu är mycket uppskattat av fritidsfiskare att stå på nya brokajen med sina revar och spön. Man får tsipoura, en fin matfisk och annat. Till och med den jättegiftiga nykomlingen lagopsaro som kommit från tropiska hav via Suez och nu etablerat sig i Medelhavet ihop med hundratals andra arter. Det är väl den som japanerna älskar, fugu tror jag den heter, som man måste ha diplom för att få tillaga i Japan.

Senast redigerad av Monica P den 2008-12-16 klockan 12:59. Anledning: tillägg
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:31.