![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Har funderingar att kommande sommar bila till Meteora i Grekland. Söker någon som har bilat till Grekland nyligen berätta litet om vilken väg ni åkte med mera. Tacksam för alla tips
Senast redigerad av Roine den 2008-12-27 klockan 19:48. |
|
||||
|
||||
![]()
Ett tips, Roine: bor du på en ort där det finns greker bör du prata med dem. Massor av våra invandrade greker åker årligen till hemlandet per bil. Detta gäller mest folk från norra landsdelarna. Såna jag känner har inte upptäckt Kalimera än, utan här gäller den välkända "sitta-på-kafé-metoden " om man vill veta något.
Så friskt mod och börja prata med folk! |
|
|||
|
|||
![]()
Hello!
Har bilat flertalet ggr till Grekland, via Italien-färjor, genom fd Jugoslavien samt via Rumänien/Bulgarien osv. Dagsläget: * Italien-färjorna dyra jämfört med innan de olika krigen i fd Jugoslavien men resandet blir/är säkert och man är/blir utvilad. * Resa genom fd Jugoslavien är billigare men en "osäker" resa. Min bror blev tom rånad då han åkte genom Serbien för 2-3 år sedan. Tjuvarna rånade dem medan de "halv-sov" i bilen. Tjuvarna drar sig inte för något längre.... Om man orkar bila igenom hela fd Jugoslavien i ett sträck, dvs utan att behöva stanna och sova är det helt ok och blir även billigare än färjorna. * Rumänien/Bulgarien, undvik till varje pris.......Problem tom att få tag på rätt bensin.... ![]() * Tåg, tex Österrike - Grekland, är ungefär som färj-alternativet men kan även bli billigare om man hittar bra pris på biljetterna. Var bered på att trafik-rytmen är "annorlunda" i Italien men också i Grekland jämfört med Sverige.... ![]() PM mig gärna fler frågor så ska jag svara på dessa så gott jag kan istället för att skriva en "långdragen" uppsats här. //Dontino |
|
||||
|
||||
![]()
Hej
Jag var själv på Meteora denna sommar med bil. Vi bilade från Göteborg via Österike och båt från Ancona(Italien). Klev av i Igoumenitsa och bilfärd vidare till Aten och ut på Aegina. Åkte runt en hel del i Saroniska övärlden samt i Aten och Peloponnesos. På väg upp igen stannade vi i Lefkas några dagar och därifrån vidare till Meteora. Kan säga att om man är åksjuk,så blir det jobbigt. Finns inte en raksträcka på många mil.....haha. Men man vande sig faktiskt.....en riktigt fin tur. Meteora är magiskt,en helt förtrollad plats. Vi stannade och åkte runt bland bergen och sov över en natt i Kalambaka. Sedan for vi vidare till Parga och resa hem igen. Jag har valt att resa genom Italien o dyra färjor enbart för jag hört hemska historier om resa genom Jugoslavien,men nu idag efter samtal med andra som åkt den vägen blir det nog genom forna Jugoslavien nästa gång. Det är väldigt kul att resa med bil och man har ju chans att stanna vart man vill. Tänk bara på att i Grekland är det ett väldigt högt tempo i trafiken och dagliga olyckor. Men tar man det bara lugnt och ej stressar går det bra. Så hoppas ni får en trevlig resa och ni lär inte bli besvikna på Meteora.... . |
|
|||
|
|||
![]()
Hej puttelino.
Vi har några år bilat ner till Kroatien där vi har bekanta som vi bor hos. Både i Istrien och Slavonien, med utgångspunkt därifrån finns planer på att ta oss till Meteora. Sommaren 2007 bilade vi genom Bosnien besökte Tuzla,Sarajevo,Mostar m.fl platser och Montenegro körde vi den lilla vägen från Pluzine över Nat park Durmitor till Zabljak följde Tara river till Mojkovac vidare mot Podgorica, Virpazar. Från Virpazar följde vi stranden av Skadarsko sjön ned till gränsen mot Albanien, följde sedan Adriakusten norrut mot Kroatien. En helt problemfri resa genom Bosnien och Montenegro. Mycket trevligt folk träffar man på som gärna kommer fram och vill prata. Men fruktansvärt mycket poliser efter vägen som gärna vill dryga ut sin lön. Kan bara säga att i Kroatien,Bosnien, Montenegro bilar man helt problemfritt. Men om man skall vidare till Grekland så är ju alternativen att åka genom Serbien och Makedonien eller från Montenegro genom Albanien. Det jag är nyfiken på är hur det är att bila genom Serbien,Makedonien eller Albanien. Du har ju också planer på att åka den vägen vägen, vi kanske träffas efter vägen. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi tänker åka genom Albanien , eftersom hela syd albanien är underbart och "unspoiled" med en överväldigande grekisk befolkning där.
Problemet ligger huvudsakligen på de dåliga väggar samt att människor kör jätte dålig, det är nästan farligt. Men det är så underbart, jag fick höras att det är som Grekland på 70-talet och detta tillbacka i tiden resa vill inte missa Det är värd att resa genom albanien även med de potentiella faror... Himara : http://www.himara.eu/photos/index-gr.html Senast redigerad av Nefeli den 2009-02-27 klockan 21:09. |
|
|||
|
|||
![]()
Hej,
det går att ta bilen över till Elafonissos från Neapolis och från Pounda.Om det är värt det eller inte är en smaksak.Ön består till största del av den vackra hamnbyn dit ni kommer med färjan. På andra sidan ön(1 timmes promenad,10 min med bil) finns den stora sandstranden Simmos. Ön är mycket lugn och trevlig men blir lite för livlig för min smak i juli/augusti. Trevlig resa Anki |
|
||||
|
||||
![]()
Man hör ju bara när det har varit problem av någon art. Sällan får man veta att hela resan har gått fint och var värd besväret. Det är därför jag rekommenderar er som tänker bila ner att kontakta greker på er hemort- det finns garanterat några var ni än bor- och få information från såna som har åkt många gånger.
Vi har bilat massor av gånger, men det är länge sen nu, så min information är inte aktuell vad gäller Balkan. |
![]() |
|
|