![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Vad duktiga ni är med dialekter och vad mysigt och mystiskt alla såna nya ord...
Jag har 10 år här i sverige och kan inte bli van med skånska ändå njuter och tycker mycket om denna dialekt. Det är så livlig och glad I grekland gillar jag mesta dialekt kanske liter mer de på öarna som man "sjunger" .. |
|
|||
|
|||
![]()
Inte dialekt men en rolig historia fr Kreta .Snabb koepet i Ag Marina hade best Sv varor t Jul .Och beklagade sig att de hade faett mycket Oxi pytt.(ox pytt) Haelsn FR ett soligt Chania 20 gr SOL.Jan o. Birgitta
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja,Monica. Det är trevligt med dialekter. På 60-talet körde jag 45-meters
betongbalkar upp till Trängslet i norra Dalarna. Strax utanför Älvdalen fick jag punktering på vänster framhjul.Ja, där stod jag. Mitt i natten i kolmörkret och visste varken ut eller in. Efter ett tag får jag se ett lyse som vandrar från ena sidan till den andra av vägen. Efter en stund stannar en gammal man och muttrar något. Jag talar om vad som hänt. Han börjar prata på ett språk som jag inte förstod ett jota av, sedan sätter han sig upp på cykeln och försvinner likt ett spöke.Efter ca en timma dyker det upp ett fordon med oranga varningsljus. Det var en bärgare från Älvdalen som kom för att hjälpa mig. När vi skiftat hjulet bjöd jag bärgaren på termoskaffe i hytten. Han berättade då att jag hade haft äran att träffa Älvdalens Don Juan,88 år gammal som bara kunde tala älvdalska. Jag gjorde några fler resor till Trängslet och varje gång jag passerade Älvdalen på hemvägen tänkte jag på den ålderstigna mannen. Mina bästa hälsningar Bengt |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker det är underbart med dialekter (och språk)!!! Det är både charmigt och underhållande!
![]() Alla berörs på olika sätt och har åsikter! ![]() Men, tänk vad tråkigt det skulle vara om alla pratade på samma sätt? ![]() Helena - som självklart har både fördomar om olika dialekter och språk, men som älskar mångfalden! ![]() |
![]() |
|
|