Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-15, 14:55
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Dyrt?

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Dessa uppgifter baseras på de konsumentindex som ständigt diskuteras på de grekiska nyheterna.
Du får ursäkta, men utan mer underbyggda siffror tror jag att vi ska ta detta med en nypa salt.

Vid en snabb googling hittade jag denna statistik-sida, från Åland av alla ställen, men den verkar vederhäftig.
http://www.asub.ax/files/statistik_kpi_2009_01.pdf
Skrolla längst ner, där finns statistik för alla EU-länder. Greklands konsumentprisindex har stigit 2,2% mellan december 2007 och december 2008 . Man kan också utläsa att prisökningstakten är något lite högre än snittet för EMU-länderna samt att ökningstakten är avtagande.

Grekland är precis som övriga EU-länder en marknadsekonomi där prisutveckling till stor del styrs av tillgång och efterfrågan. Vissa europeiska länder är på väg in i recession (sjunkande prisnivå), varför Grekland radikalt skulle avvika från mönstret är svårt att förstå.

Lars

Senast redigerad av laero den 2009-03-15 klockan 15:28.
Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 15:06
snabeln snabeln är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Gått upp 40%!!??. Stämmer detta får vi nog ändra våra planer eller bara åka en vecka.
Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:02
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jaja, jag är en det-där-glaset-är-halvfullt-kille. Det klart det är dyrare, men om du väger in allt jag tagit upp i tråden så är det realekonomiskt sett ingen katastrof.
Däremot håller jag med dig om att det på så vis blir synd om grekerna, detta älskade folk förtjänar verkligen alla inkomster de kan få.
Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:58
Kaa Kaa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Kalimera: Då skulle du ätit greksallad på restaurangen vid camping Rion. 2007 kostade greksallad 9 €. Kan tillägga att jag åt greksallad som jag gjort själv i husbilen dan efter istället....
Vet inte vad den kostade 2008 vågade inte gå in o titta
Cecilia
Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 16:35
laeros avatar

xx

Senast redigerad av laero den 2009-02-26 klockan 16:38. Anledning: dubbelpostat inlägg
Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 16:37
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Det klart det är dyrare, men om du väger in allt jag tagit upp i tråden så är det realekonomiskt sett ingen katastrof. .
Detta har du rätt i, iallafall för oss som har jobb med hyfsad lön, fått sänkta skatter, har bolån mm. Men det gäller ju inte alla, jag kan lova dig att en 20-25% prisstegring är avgörande för många.
Kontentan av mitt inlägg är dock att Greklands konkurrenskraft som turistland har försvagats kraftigt även om vissa av oss har oförändrade ekonomiska möjligheter. Britter, nordbor, östeuropeer mfl kommer i stor utsträckning att hellre lägga sina semesterpengar på hemmaplan eller i andra lågprisländer.

Charleston ; Vi kan säga 9:30 och 22%, det förändrar inte saken på nått avgörande sätt. Övriga åsikter du tar upp om euron tycker jag känns uttjatade i den andra euro-tråden och den diskussionen tänker jag inte ta upp igen.

Lars

Senast redigerad av laero den 2009-02-26 klockan 17:06.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:38.