![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Alla företag som säljer till konsument har ganska stor budget för detta, och likaväl som att lägga mycket pengar på ex.vis tv-reklam kan man använda marknadsföringspengar för den här typen av "special-erbjudanden". Syftet är då att öka intresset för sin produkt. Det här med 198-kronors one-way kom Apollo med i början av 2000-talet när det var lite lågkonjunktur i charter-resandet. Dessutom var/är det ju inte så att alla flygstolar såldes till detta pris. När man säljer 1- 2- eller 3-veckors resor blir det i vissa perioder obalans mellan hur många resenärer som ska fraktas ut och hem. Istället för att flyga med tomma stolar kan dessa då säljas som billiga enkelbiljetter, framförallt om det belastar reklam-budgeten. Jämför med Ryanair när det gäller reguljärflyg. De pumpar hela tiden ut biljetter som kostar från 0:- och uppåt. Samtidigt är det idag ett av de framgångsrikaste bolagen, både när det gäller antal resenärer och lönsamhet. Lars |
|
|