Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-18, 08:45
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Standard Sv: Köra till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Visst var det så att man ska försöka hålla sej till att köra på söndagar i Italien, eller var det i Tyskland för att långtradartrafik då skulle vara förbjuden.
Detta är ett svagt minne jag har men någon kan säkert bekräfta om det är på det sättet.

Mvh Janérik
Detta gällde för Tyskland för några år sedan Vi kör bil ner sedan många år tillbaka och åker via Italien. Vi kör via Helsingborg Helsingör och sen Rodby Puttgarden, ner via Hamburg Munchen in i Österrike och ner till Italien. Vi har åkt alla färjesträckor men de senaste åren åker vi via Ancona och med Minoan Lines. Tycker det blir för många timmar via Venedig på båten. Vi har flera vänner som åkt via "gammla" Jugoslavien och det har gått utmärkt förutom att du ofta "åker fast för typ fortkörning" och måste betala böter på plats. Du kan söka här på forumet för det har skrivits lite om detta förut.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 16:21
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Vi kör via Helsingborg Helsingör och sen Rodby Puttgarden, ner via Hamburg Munchen in i Österrike och ner till Italien.
Jag vill rekommendera en annan väg genom Tyskland. Åk färja Gedser-Rostock istället. Sedan ner till Munchen genom östra Tyskland (förbi Berlin och vidare söderut). Denna väg är något kortare och framförallt inte alls lika intensivt trafikerad. Vi har kört denna väg och då startat tidig morgon från Malmö och varit i München redan vid 17-tiden.
Ett minus är att färjorna går med längre intervall så man får vara mer nogrann med bokning och att passa tiden i Gedser.

Lars (som aldrig kört bil ända till Grekland)
Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 19:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Vi har åkt bil många gånger . Senast kom sonen med husbil. Vi föredrog Italien-Patras av många skäl framför landvägen. -På färjorna brukar det finnas Open Deck om man kan tänka sig att sova i bilen- el och duschmöjligheter finns. Har man husbil är det suveränt.
Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 19:02
Roine Roine är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Tidigare i år så sökte jag någon som hade bilat till Grekland och hade några tips att förmedla. Nu har vi själva gjort resan med bil till Meteora i Grekland. Ner så körde vi genom Polen, Slovakien,Ungern,Serbien, Makedonien. och in i Grekland. Hemmåt så körde vi Makedonien, Albanien, Montenegro, Bosnien, Kroatien, Slovenien, Österrike,Tyskland. Danmark. En resa på 857 mil. Om någon tänker göra en bilresa till Grekland och har några frågor så har jag väl några tips att ge.
Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 19:58
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Hej
Vad glad jag blev nu:-)
Vi brukar också åka ner med bil och då genom Italien. Har känts som en säkrare väg. Men vi skulle vilja komma ner i kostnader och det hade faktiskt varit kul att se de andra länderna också.
Men har ej vågat och alla säger olika om en sådan resa.
Nu har ju du massa bra tips mm och jag tar mer än gärna emot dom.....
Lönar det sig och vad skall man tänka på mm?

Trevlig midsommar,Kattis

Citat:
Ursprungligen postat av Roine Visa inlägg
Tidigare i år så sökte jag någon som hade bilat till Grekland och hade några tips att förmedla. Nu har vi själva gjort resan med bil till Meteora i Grekland. Ner så körde vi genom Polen, Slovakien,Ungern,Serbien, Makedonien. och in i Grekland. Hemmåt så körde vi Makedonien, Albanien, Montenegro, Bosnien, Kroatien, Slovenien, Österrike,Tyskland. Danmark. En resa på 857 mil. Om någon tänker göra en bilresa till Grekland och har några frågor så har jag väl några tips att ge.
Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 20:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Roine, kan du inte skriva ett resebrev? Det är säkert många som vill höra om er resa.
Svara med citat
Gammal 2009-06-20, 21:37
Roine Roine är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Hallå Kattis och Monica P
Jag håller på att lägga ut bilder från semestern 2009 i picasa webbalbum om du klickar på länken nedan så finns det en del bilder att se, har även skrivit lite till varje bild. Men visst kan jag försöka att få till någon form av reseberättelse. Det var nog lättare än jag trodde att bil till Grekland nu har vi väl lite vana att bila på Balkan Men vi har aldrig tidigare varit i Polen,Slovakien.Ungern,Serbien,Makedonien,Grekland och Albanien. Det ända landet som jag möjligen vill varna något för är Serbien. Men kör på dagen och ta in på säkra hotel så är det heller inga problem. Om man planerar så att man inte behöver övernatta i Serbien så bara ca 1-2 mil in i Makedonien finns Motel Milano absolut just. (ni ser det i mitt picasa album)
http://picasaweb.google.com/negalsor2
Svara med citat
Gammal 2009-07-16, 09:09
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Hej

Blev lite nyfiken här ang att man kan sova på "open deck"!!
Jag har åkt färjorna några ggr mellan Italien-Grekland och skulle gärna sova i bilen den biten,men har aldrig gått när man bokat!

Får man sova i bilen på det däcket?
Och måste man boka isåfall deck för passagerarna?
Så,man inte blir bortkörd......
Det kostar ju en hel del om man är 3 st att sova på denna båten och just nu känns det som att bara man kommer ner ,kan jag sova sen

Har även "sovit" i airseats men det gör jag nog aldrig om igen....
De var satta i ett läge,rakt upp...hehe
Blev inte mkt sömn den färden. Så hemskt obekvämt

Men skall kolla redan nu om det går att boka "open deck",med vanlig bil.
Vore ju toppen

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vi har åkt bil många gånger . Senast kom sonen med husbil. Vi föredrog Italien-Patras av många skäl framför landvägen. -På färjorna brukar det finnas Open Deck om man kan tänka sig att sova i bilen- el och duschmöjligheter finns. Har man husbil är det suveränt.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.