![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Forøvrig: "därnere"????!!!! De aller fleste av oss som er helt eller halvt fastboende i Hellas har samme budskap: Grekerne setter ikke pris på shorts osv på tavernaer. Slike klær vitner om respektløshet. De som er indignerte med hensyn til dette er praktisk talt utelukkende de som drar til Hellas som turister. Altså kan man trekke som konklusjon at vi som har spesielt god kjennskap til Hellas' skikker og vil videreformidle denne kunnskapen til våre landsmenn, like gjerne kunne holdt kjeft. Eller tåle å bli sammenlignet med burkapoliti. Interessant! |
|
||||
|
||||
![]()
Efter ett besök i Malmö för några några veckor sedan, då tanken på denna tråden dök upp så måste jag bara meddela att på Scandics restaurang kom det ett gäng grekiska ungdomar med tränare, samtliga klädda i träningskläder (overaller)
Det är inga vita dukar på borden, men personalen bär uniform, man tar beställning vid bordet osv.Kan inte låta bli att fundera över vart det grekiska sätt att klä sig tog vägen, lämnde de det hemma? // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Aftonbladets läsare tycker det är OK med shorts på jobbet men hur många arbetsgivare accepterar det
![]() Malin |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vad är den kvalitativa skillnaden mellan att kräva att män bär långbyxor och att kräva att kvinnor bär burka? Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jeg/vi kommer bare med opplysninger om hva grekere flest føler og tenker omkring endel nordboers bekledning. For meg er det en selvfølge at jeg som gjest i et land respekterer vertene ved å kle meg fint, men du står selvsagt fritt til å ikke respektere dem. Jeg fatter ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå? Senast redigerad av Admirala den 2009-06-29 klockan 23:54. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har nu återkommit från årets Greklandresa och ska redogöra för mina noteringar angående Taverna-klädsel!
Vad jag kunnat se beror klädsel delvis på hurvida det är lunch eller middag som intages. Vid lunhc på stranden är främst turister lättklädda, ofta med bar överkropp och det verkar accepteras. Det kan kanske bero på att det sällan var fullsatt på tavernorna vid lunchtid i år? Vid middagen hade ingen, inte ens turister, bar överkropp. Personalen har alltid långbyxor (herrar) men däremot hade de flesta gästerna kortbyxor. De som hade långbyxor var främst något äldre personer. Vid mer lyxiga ställen som på calderan i Thira såg man (utifrån utan att ha råd att gå in) folk med kostym i hettan men det verkade mest vara bröllopsgäster. Inte ens amerikanska lyxturisterna kunde påstås vara speciellt uppklädda, däremot syntes flera äta Gyro tämligen enkelt klädda på caldera-kanten utan att gå in på någon krog. Jag upplevde att snabbmatsställen har fått ett uppsving och där är klädseln helt ointressant verkar det som. På småöar blev det väldigt jobbigt med kortbyxor pga mygg, på stora öar verkar det vara färre mygg (??) och där är kortbyxor vanligare. Slutligen kan man säga (men det har inget med klädseln att göra) att priserna har gått upp radikalt i år. Det är inte billigt att äta på taverna, en gyro kändes mer överkomlig! |
|
||||
|
||||
![]()
i år, efter att vistats i Skiathos stad har jag "nedgraderat mig"
Nu intog jag flera kvällsmåltider i lite elegantare shorts och sandaler (utan hossor) och en trevlig tröja eller skjorta istället för långbyxor som tidigare. Funkade alldeles utmärkt ![]() Dock har det dryftats om hur stiligt, smakfullt och dyrt det var på Windmill. Då klädde jag mig i en fin byxa och en vit skjorta. Jag kände mig överklädd! En minut efter vi kommit så kom det upp ett engelskt omaka par. Hon i närapå aftonklänning, han i helt uppknäppt skjorta, hawaishorts och badsandaler. Ingen förutom vi och engelskan var uppklädd överhuvudtaget. Visst försökte dom snitsa till det och maten var helt ok.Men det var inte dyrt. 95€ för två pers med fördrink, förätt, huvudrätt, ett finare rosévin samt kaffe och Pannacotta. |
|
|||
|
|||
![]()
En över 1 år gammal tråd LEVER tydligen (startad av mig)
![]() ![]() Två resor senare (förra årets och årets) så konstaterar jag att det inte spelar ett skvatt vilken klädsel vi väljer för tavernabesök. Vi sitter fortfarande inte ned på stolarna förrän efter 21.00 och ursprungsfrågan har så att säga inte fått svar. Vi märker inte att vi har fått vare sig bättre service eller några extravaganza efterrätter (eller bjuddricka, typ ouzo, raki el. dyl ![]() Men jag själv har varje kväll numera, alltid långbyxor, vit bomull, lediga och lätta för min komfort. Hasse ![]() ![]() Senast redigerad av Hasse den 2009-07-17 klockan 23:57. |
|
||||
|
||||
![]()
Värderingar förändras över tiden, ingenting varar för evigt! Jämför denna debatt http://www.aftonbladet.se/wendela/jo...icle5446439.ab som handlar om man ska få ha shorts på jobbet eller inte! Den frågan är lika infekterad som den här eviga tavernadiskussionen!
|
![]() |
|
|