![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Dags att återvända till Aten. S letade efter jobb, tog taxikort, fick en massa nattpass. Vi fick springa runt till en massa ministerier för att få min sjukgymnastlegitimation godkänd. Det fanns ingen sådan utbildning i Grekland då, och man visste inte vad man skulle göra med papperen, bäst att skicka mig vidare till nästa instans...
I november gifte vi oss igen för att alla papper skulle kunna ordnas. Jag fick grekiskt medborgarskap, identitetskort -och lov att arbeta. På ID-kortet kan man se en ganska ung och ganska snygg tjej. Jag har samma kort fortfarande, men ingen tror mig idag när jag visar upp det...nåja. Jag ser på bröllopsfotona . Jag ser en ganska mager tjej med hyrd, oerhört vacker klänning, långa vita handskar och slöja med blomsterdiadem. Brudgummen är stilig i hyrd finkostym och fluga. Två prydliga brudnäbbar flankerar oss. Bruden ser lite hålögd ut, fyra vaknätter med ett öronbarn sätter sina spår...Frissan som kom hem till oss på den stora dagen gjorde nog av med två burkar sprej, men tjusig är jag! S. förvisades hem till sin pappa, det passade sig inte att vi bodde ihop innan vi gifte oss... Det kom mycket folk till vigseln i Agios Jannis , Makryjanni. Familjen hade många vänner och släktingar som kom för att kolla in den där svenskan. Lillan var förstås med på bröllopet och gick från famn till famn, snäll som en ängel. Festen blev mycket livlig. Massor av gäster, somliga helt obekanta, kom in på tavernan i Kato Kifissia när det hördes att det var kalas. Massor av mat, retsina, musik och dans. Jag hade bytt om till min svenska kortkorta brudklänning och dansade oavbrutet. S. skjutsade gäster hit och dit hela kvällen, han fick knappt vara med på festen. -Lite märkvärdigt att vi hade bil, det var det inte många som hade i vår bekantskapskrets. I BH:n hade min väninna stoppat en liten sax, symbol för att kvinnan inte skulle bli helt dominerad av mannen. I dansens virvlar tappade jag den och det blev ett stort gapskratt från alla . Under vigseln mässar prästen något om att kvinnan ska lyda mannen. Om man hinner trampa brudgummen på tårna då så gäller inte detta. Det visste jag inte om, men det har gåttt bra i alla fall... Framåt morgonsidan tog vi oss hem, jag minns inte hur, och möttes av en jättesur Gammeljaja som hade haft det jobbigt med Lillan hela natten. Hon bara slängde åt mig ungen och försvann in på sitt rum... Men man orkar mycket när man är ung. |
|
||||
|
||||
![]()
Så trevligt att få läsa om ert bröllop en gång i tiden. Fortsätt gärna med flera berättelser.
Gilla |
|
||||
|
||||
![]()
Skrattar gott, o tänker på filmen "Mitt stora feta grekiska bröllop"
Irene |
|
||||
|
||||