Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-08, 22:19
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard En enda dag i Grekland.

Hej. Jag har en lite annorlunda fråga. Vi ska i år till Turkiet istället för Grekland. Delvis på grund av ekonomi och för att mina barn ledsnat på Grekland Ledsnat kanske dom inte har, men ville till ett annat land i år. Så till min fråga: Jag och sambon ska göra en dagsutflykt till Samos och jag undrar vad ni skulle göra om ni bara hade en ynka dag i Grekland? Vad jag vill göra är att dricka Mythos, äta tzatziki, köpa olivolja, salt. Sedan står det helt still? Vad brukar vi göra? Vad är viktigt för mig? Så jag tar gärna emot tips på vad man gör en endaste liten dag i Grekland

/Ulrika
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-09, 09:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: En enda dag i Grekland.

Hade jag bara en dag så skulle jag nog bara njutaTa det lugn, äta något gott, srosa omkring lite, kanske ta ett bad och sniffa in Greklandsdoften

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-09, 09:29
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: En enda dag i Grekland.

Samma här.. jag skulle bara njuta. Inte stressa runt och handla en massa. Mytos finns att köpa på vissa systembolag hemma i Sverige. Medelhavssalt finns också att köpa här liksom olivolja. Ta det lugnt.. njut av tillvaron.. ät en god lunch med det godaste du vet av den grekiska maten och ta en mytos till den.

//Monica S
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-09, 10:57
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: En enda dag i Grekland.

Jag skulle bara njuta av lugnet...för det finns inte i Turkiet på turistorterna. Gå i några affärer och slippa inkastare och prutningDäremot kommer du få minst lika god, om inte godare mat i Turkiet Deras öl Effes är också god. Jag var i Alanya -03,-04 och -05.

Var i Turkiet ska du bo?

Malin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-09, 11:34
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: En enda dag i Grekland.

Ja, ni har rätt. Bör nog bara njuta av Grekland. Vet att Mythos finns i Sverige men av någon anledning är det inte lika gott här! Vi ska bo i Kusadasi, ska bli spännande men känns konstigt att inte åka till Grekland i år Denna endagstur känns i alla fall bra, får se Samos, Grekland, om dock endast för en dag...

/Ulrika
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-09, 21:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 411
Standard Sv: En enda dag i Grekland.

Antar att ni kommer till Samos stad. Använd dagen till att strosa runt i den fina staden, blir det för varmt kan ni besöka det intressanta museet, eller sätta er ner på hamnpromenaden och njuta av mat och folkliv. Ni skulle också kunna ta en taxi till Manolates och äta en långlunch och se den fina byn. Det skulle nog jag gjort.

Kusadasi är inte dumt det heller. Missa inte Efesus.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-10, 07:39
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: En enda dag i Grekland.

Jag tror att vi kommer till Samos stad. Finns det någon strand i närheten om man blir sugen på ett dopp?

/Ulrika
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-10, 10:55
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: En enda dag i Grekland.

När man kommer av båten och går till vänster ett par hundra meter så finns det en liten strand. Roditsis beach tror jag den heter och liger nedanför hotell Pythagoras. Stranden är klappersten och väldigt liten men trevlig. Det finns en taverna och solstolar(2,50). 2km längre bort finns en större men inte lika trevlig strand.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-10, 14:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En enda dag i Grekland.

Om jag kom till Samos stad och bara hade den dagen (vilket väl bara innebär några timmar ) så skulle jag absolut inte lägga mig på stranden och bada....Jag skulle strosa i den jättemysiga nedre delen av Samos stad där gränderna har SÅ många mysiga affärer och genuina tavernor. Åtminstone fanns det det -92
Även den gamla delen är så fin. Sätt er sedan på en taverna i folklivet och ta tretimmarslunch med Mythos och alla grekiska favoriter..Badar gör ni väl på resten av resan och stränderna just vid Samos stad på promenadavstånd är ändå inte så bra. Det är mitt förslag.
När vi var på Samos så gick utflykten till Kusadasi från Pythagorion och kommer ni dit så finns tid BÅDE för långlunch, promenad i gränderna och hamnen och bad

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-12, 22:58
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: En enda dag i Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Om jag kom till Samos stad och bara hade den dagen (vilket väl bara innebär några timmar ) så skulle jag absolut inte lägga mig på stranden och bada....Jag skulle strosa i den jättemysiga nedre delen av Samos stad där gränderna har SÅ många mysiga affärer och genuina tavernor. Åtminstone fanns det det -92
Även den gamla delen är så fin. Sätt er sedan på en taverna i folklivet och ta tretimmarslunch med Mythos och alla grekiska favoriter..Badar gör ni väl på resten av resan och stränderna just vid Samos stad på promenadavstånd är ändå inte så bra. Det är mitt förslag.
När vi var på Samos så gick utflykten till Kusadasi från Pythagorion och kommer ni dit så finns tid BÅDE för långlunch, promenad i gränderna och hamnen och bad

Lissi
Nej, har inga planer på att ligga på stranden en hel dag, men tänkte om man vill ta ett dopp för att svalka sig.

Det blir nog långlunch, promenad och bad. Ska definitivt dricka en Mythos på första bästa ställe, för som sagt, den smakar bättre i Grekland.

Tack för alla svar

/Ulrika
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-28, 21:55
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: En enda dag i Grekland.

Nyss hemkomna från Kusadasi. I måndags gjorde vi vår efterlängtade tur till Samos. Det var helt underbart. Det var som att komma till en annan värld. Doften var annorlunda, människorna var mer gästvänliga. Man kunde titta i en affär utan att någon ryckte och slet in en.
Vi satte oss på första bästa taverna och åt grekssallad, tzatziki och drack Mythos. Därefter promenerade vi i gränderna, tog ett snabbt dopp för att svalka oss. Vi gick och gick, trappa upp och trappa ner. Vi fotograferade en hel del. Det var helt underbart. Vi blev förtjusta i Samos stad. Skall tilläggas att vi gillade Kusadasi men det var på något vis något som saknades. Grekland är något speciellt, det går inte att komma ifrån.

/Ulrika
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-30, 17:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: En enda dag i Grekland.

Vad roligt att du rapporterade tillbaka!

Och ditt inlägg är nog unikt i Kalimeras historia, förmodligen det enda från någon som tillbringade en enda dag i Grekland
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-31, 09:47
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: En enda dag i Grekland.

Haha, och förhoppningsvis den första och sista gången jag spenderade bara en dag i Grekland. Det var ju på tok för lite tid Fick inga varmare känslor för Turkiet så det blir nog Grekland i fortsättningen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT