Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-01, 21:47
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Halloween

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Oj oj, vilka känslor Enigma. Detta kanske är ett problem där du bor. Jag känner inte alls igen det du skriver om. Någon läskig reklam har jag inte sett, men det kanske beror på att den åker rätt ner i återvinningen. Det kan reta mig, att det är tillåtet att vräka ut dessa mängder av reklam i brevlådan,för miljön.

När vi firade Halloween, nu var det några år sedan, för barnen har växt ifrån det, men då har det inte varit läskigt på riktigt utan bara kul och barnvänligt. Vi har inte skrämt små barn eller andra känsliga. Numera brukar detta gå ganska spårlöst förbi här, där vi bor.

Alla helgons dag firar nog de flesta som har en grav att gå till, även vi, för det handlar verkligen inte om att göra det ena eller andra. Faktiskt så finns det de, som tjänar pengar även på det, att vi går till graven med en dekoration.
Jag vet inte på vilka känslor du petar på men jag har ju rätt till mina känslor och det är ju mina känslor och det är respektlöst att gräva i andras känslor. Det verkar så att vissa saknar empati eller förståelse för andras känslor. Men de flesta intelligenta varelser har en förmåga att försöka att förstå andra. Jag läste om att även elefanter kan sörja efter sina döda.

Angående en tråkig reklam så det flesta åker direkt till återvinning även hos oss men det är jobbigt att få det jämt och tvingas springa och kasta det.

Jag går också med en dekoration till min mors och tyvärr även till mitt barnbarnsgrav.

Mer om mina känslor tänker jag inte skriva. De är helt enkelt mina. Att jag skrev inlägg i den här tråden var det därför att Arne frågade vad man tycker om just Halloween. Jag har inte uttalat mig någonting negativt om alla helgons dag. Tycker dock att halloween reklamen är tråkig just på alla helgons dag för många som förlorade sina nära och kära.

Jag önskar dig god natt
Enigma
Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 23:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Jag vet inte på vilka känslor du petar på men jag har ju rätt till mina känslor och det är ju mina känslor och det är respektlöst att gräva i andras känslor. Det verkar så att vissa saknar empati eller förståelse för andras känslor.
Dette var ikke rettet mot meg, men siden jeg også skrev et motinnlegg vil jeg bare presisere at det jeg skriver ikke handler om hvilke følelser du har, selvsagt skal de respekteres. Men alle andres følelser må også respekteres, og i den videste forstand kan det da bety at når noen reagerer sterkt negativt på noe så må det stoppes/forbys. Vi skjønner jo alle at det ikke er mulig. Det er masse som skjer i det offentlige rom vi kan ha sterke aversjoner mot. Men det må vi bare leve med, gjerne debattere det, men respektere andre kan elske/like det vi hater/misliker og motsatt.

Off topic, men til Kimmen som skriver om å klistre "Nej tack, ingen reklam"-lapper på postkassen. Slike merker fås på postkontorene i Norge, og har man et slikt på postkassen, er det ikke lov å legge reklame i den. En idé Sverige bør adoptere?
Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 05:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Numera går det även att säga Nix till direktadresserad reklam. Efter 2-3 månader är även den skörden borta. Nej tack skylten fungerar bra här där jag bor. Respekteras av de som delar ut den icke direktadresserade reklamen. Skönt att slippa både och.. kanske ett bra litet tips till den som inte tänkt på det tidigare.

Förvrigt känner jag att den här diskussionen blivit ganska rörig och antagligen full av missförstånd. Något som underlättar för läsaren är om citaten hålls ganska korta och tydligt markeras då går budskapet lättare fram.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 05:58
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Jag vet inte på vilka känslor du petar på men jag har ju rätt till mina känslor och ....

Jag går också med en dekoration till min mors och tyvärr även till mitt barnbarnsgrav.

Jag önskar dig god natt
Enigma
Jag tolkade det du skrev som att du reagerade kraftigt. Du har självklart rätt att känna som du gör.

Jag beklagar din sorg .

Som Eva skrev, nu är helgen i alla fall över.
Ha en skön dag.
Vilma
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:57.