Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-20, 20:36
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Hotel Alkyon park village

Would have been of interest to hear Carina and Jonas' opinion about the disaster.....?? Even though time must have healed some wounds!
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 19:04
Wigan Wigan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Sv: Hotel Alkyon park village

Precis hemkommen ifrån Kreta tänkte jag dela med mig av mina upplevelser av detta hotell.

Efter att överlevt bussresan på cirka 1 h och 15 min från flygplatsen med busschaufförenas svar på Formel 1:s Schumacher kom vi fram till hotellet. Hotellet ligger ute på vischan mellan motorvägen och den 70 väg som går längs vattnet. I samma område finns ytterliggare 2 hotell, 1 av samma klass samt ett rakt över gatan som heter El Greco som verkade vara lite mer "klass" på.

Incheckning som vanligt och ett rum på tredje våningen med stor balkong, fräscha rum med tv, aircon(kostade 5 euro/dag om man inte hade "semi-inclusive) och kylskåp. Bra städning! Upplevde själv inget störande ljud ifrån varken trafik eller discoljud (varifrån skulle discoljudet komma?).

Eftersom vi kom så sent till hotellet (23.30) stod det lite bröd på rummet och några skink- och ostskivor, några tomater och tzatziki i kylen samt 2 flaskor vatten.

Sängarna var hårda, men har upplevt värre. Andra natten och framåt hade antagligen kroppen vant sig och jag somnade ovaggad.

Frukost med större buffé bestående av bl.a. yoghurt, müsli, bröd, pålägg, bacon, äggröra, korv och någon form av wienerbrödsliknande kaloriebomb.

Efter frukost dags att försöka inta någon plats vid poolen där man snabbt inser att man får vara uppe i tid och "boka" en plats med handduken.

Ner till havet istället som ligger över vägen och sen cirka 100 m rakt ner. Stenig strand och stenig botten dvs. ingen höjdare. Tredje dagen får vi veta av en annan hotellgäst att om man går cirka 500 m mot Heraklion till, bredvid en nattklubb som heter Mercedes (stor skylt längs vägen) finns där en finare mindre sandstrand med sandbotten. Denna strand är väl värd en 500 m promenad om man inte väljer att ta bussen in till Rethymnon och badar där.

Lokalbussar till och från Rethymnon som går cirka var 20:e minut fram till midnatt och som stannar precis utanför hotellet. Biljettpriset var cirka 1 euro i varje riktning och bussbiljetter köpte man i supermarketen precis vid hotellet. Taxi från Rethymnon kostar cirka 10-15 euro, åkte aldrig det själv dock.

"Snacks" som det står i apollokatalogen innebär en torr smörgås med ost och skinka.

Fika vid 16.30-18 med glass.

Lunch (13-14.30) och middag (19-21) med lagad mat. Grekisk mat, lamm, ox m.m. Alltid ca 3 olika former av kött eller fisk och alltid någon spagettirätt. Stort salladsbord med bl.a. grekisk sallad, potatissallad, fetaost, oliver. Tycker inte man kan begära bättre mat om man ser till priset man betalar (jag = cirka 5000 kr). Efterrätt bestående oftast av glass och några gånger av creme caramel.

Poolbar, eller ja, den enda baren på hotellet, med ganska okej sortiment och en ,som på många andra charterställen, skön bartender. Dessutom en äldre servitör som pratar svenska. Denna servitör är väldigt noga med att man ska vara torr och ha skor på fötterna när man beställer i poolbaren, verkar lite vresig men är också väldigt trevligt och skämtsam om man själv bjuder till. Baren öppen till 1.

Vi hyrde bil och använde apollos personal till detta. Kostnad = cirka 55 euro för en dag med en Peugeot 107 + bensin. Kom ihåg att det tar längre tid att köra en sträcka på Kreta än man tror ( = lär av vårt misstag). Fråga i receptionen så hjälper de till och rekommenderar ställen.

Sammanfattningsvis: Ett ställe där man kan koppla av, äta och dricka gott. Ingen lyx, men inte heller dåligt. Familjär stämning. Inget ställe för den som vill bo i stan eller den som vill ut och klubba varje natt. Vi trivdes och vi tycker att hotellet motsvarade alla våra förväntningar av vad vi fick ut när vi läste beskrivningen i apollo-katalogen.

Hoppas detta kan hjälpa någon och lugna ner någon så de inte blir lika skrämda som vi blev när vi googlade hotellet och läste alla recensioner efter att ha bokat det.....
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:10.