![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Stå på Dig Arne! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har så många koltrastar att det är omöjligt att särskilja någon av dem. Den senaste 7 dagarsperioden har de ätit cirka 25 kilo äpplen. Hittade förra veckan de allra finaste stora röda äpplena på Netto för 9 kronor kilot Royal Gala heter sorten. Man fick bara köpa 5 kilo per hushåll så det fick bli ett par runder ett par dagar i sträck. Idag kostade samma sort 16'90. Men vad göra? Det fick bli en påse för 60 kronor idag igen. Det kostar på att få säkra upp kolisarna så man får höra deras sång till våren och sommaren
![]() Yeasou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Alla djur har det väldigt svårt nu och kan man hjälpa till med stödutfodring så tycker jag att man ska göra det. Köpte idag hem en 25-kilos säck viltfoderpellets (136 kr) + mineralsten för vilt (58,80 kr) från Lantmännen/Granngården - inga stora pengar alltså.
På tal om hornugglor så hittade jag en artikel från dagens Sydsvenskan http://sydsvenskan.se/omkretsen/trel...-dagsljus.html Även via dagens SVT/Rapport finns aktuell artikel: http://svt.se/2.22620/1.1903655/radj...tar_dor_i_snon //Zanét ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
All heder och beundran till er som hjälper djuren nu när de verkligen behöver det. Önskar jag hade större möjligheter att göra det själv. Men jag bor mitt inne i byn och här får vi inte. Det blir ett dj... liv. Jag försöker slänga lite nyttigheter till smådjuren när ingen ser... Och jag riskerar att få faan för det eftersom jag sitter i styrelsen i vår förening...
![]() Och jag kan inte ta mig ut ur byn eftersom jag inte har bil... Men så fort det går att köra med Mc:n ska jag köra ut och lägga lite nyttigheter... Ett tips. Förr när jag höll på lite med hästar kunde man köpa "fodermorötter" i 10-kilos säckar för typ 10 - 15 Kr! Fanns på ställen som riktade sig till Gårdar och Lantbruk. Det motsvarar en öl mindre under helgen och kan hjälpa så många... På Fredag ska jag göra min vanliga veckohandling. Då ska jag köpa några Kg morötter på ICA. Sedan ska jag gå ut och gå... ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vad roligt att höra att vi är fler! Jag blir lite utskrattad på jobbet när jag tar med mig äpplen och päron som jag matar mina kompisar herr koltrast och hans vänner! (Jobbkompisarna tror nog att jag är snål och tar hem frukten till mig och familjen, men det stämmer alltså inte!). Vi får nämligen kilovis med frukt varje vecka och folk orkar inte äta upp den...
Lägger också ut solrosfrön, jordnötter, hampfrön och en och annan ostkant! Ost är mums, tycker fåglarna. Hade glömt bort att de gillar russin, tack för tipset Janne! Men matar du dem med ett kilo russin varje dag? Det blir dyrt det... Jag tänker också att om jag matar mina vänner så sjunger de så vackert för mig på våren, de väcker mig skönare än min väckarklocka... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |