![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej. i övermorgon bär det iväg till thassos.
![]() Läste på sas sida att man i resväskan ska packa flytande saker i genomskinliga påsar.. Hur viktigt är det? Jag har tex parfym, hudlotion, solkrämer, tandkräm, mm. Vad händer om man lägger dem i neccesären istället? mvh camilla |
|
|||
|
|||
![]()
I resväskan får Du packa hur du vill!
I handbagaget är det fortfarande 1 l, i max 100ml förpackningar, som gäller. Dessa ska packas i en liten plastpåse, genomskinnlig, för passage genom säkerhetskontrollen. M v h |
|
|||
|
|||
![]()
aha, då har jag missuppfattat. Bra det :-)
Då kan alltså dottern ha en 33 cl burk dricka med sig på flyget? Tack för svar ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
oj, 100 ml var bara en dl såg jag nu. Då går ju inte en dricka.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Max 1 dl förpackningar, totalt en liter får du ha i handbagaget // Helén |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Att inte lägga vätskorna i påsen gör säkerheten sämre på flyget och skapar fler irriterade säkerhetskontrollanter som måste kika i väskan i onödan. Dock är det inte livsviktigt att hålla sig till en en-literspåse... har du för många saker stoppa det i två, det viktiga är att det inte är över 100 ml per förpackning. Och då gäller förpackningens ursprungsstorlek. det spelar ingen roll att du klämt ut halva din tandkrämstub på 125 ml. Alco-gel var det dock undantag på omkring influensan i vintras så den fick man både ha med (annars är den brandfarlig och får inte flyga alls) och ha i 125 ml-förpackning. Hoppas att svaret har hjälpt något. /Avdpeos, säkerhetskontrollant på Arlanda (åtminstone ibland) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Det var nytt för mig att man alltså kan ha 2 enliters påsar fyllda med 100ml-förpackningar. Stämmer detta eller missförstod jag?
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Tror det ska gå bra - hur mkt "vätska" man har i sitt handbagage kan väl inte vara reglerat, eftersom inte alla checkar in sitt bagage.
Så länge man inte fyller en ICA-påse med enliters påsar såklar ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Helén- som endast en gång lagt vätskan i enliterspåsar, vi blir alltid stoppade när vi skall iväg beroende på en upphängningskrok som vi har i neccesären, pocketböckerna skall alltid kollas också.... Jag har försökt att få ett svar på vad de tror att det kan vara istället för böcker, men svaret blir alltid "vi vill inte att folk tar med sig vad för slags litteratur som helst på semestern" ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nej, jag hade fel - reglerna säger EN st enliters påse som skall gå att försluta
|
|
||||
|
||||
![]()
Jo, det är just handbagaget det gäller. Du får inte ta med dig vätska in i kabinen, utan den ska vara incheckad.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jo, så här står det på Sturups infosida:
* Vätska, krämer, geléer och sprayer i behållare som rymmer max 100 ml (1 dl) får tas med i handbagaget. * Ovanstående flaskor, burkar, tuber etc ska placeras i en genomskinlig en-liters plastpåse och utan problem få plats i påsen, som ska vara stängd. Plastpåsen ska vara återförslutningsbar |
|
||||
|
||||
![]()
Precis. Mängden vätska du får ha i handbagaget är reglerad. Överskjutande flytande materia måste checkas in.
|
|
|||
|
|||
![]()
Det stämmer - därför jag sedan skrev att jag hade fel
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Sist jag flög var jag lite stressad och glömde lägga mina vätskor i genomskinlig påse. Det var ingen som sa något. Inte för att jag hade så mycket med mig, men ändå... Kanske har de blivit något slappare i hanteringen nu?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Kan ni inte helt enkelt packa ner det i resväskan..
Är grymt irriterande eftersom 90 % har missat att man inte får packa ner toalett grejorna,parfymer,vattenflaskor etc etc listan är väldigt lång. ALLA TOA grejor och flaskor ska i resväskan. Vattenflaska är väl bland det onödigaste jag sett någon få igenom . Släng den innan och köp en ny i taxfree´n innan ... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Packa väl och packa in allt så går aldrig något sönder. Har med mig både glasflaskor etc . Har aldrig gått sönder.... Så slipper vi dessa frågor och framförallt problem vid incheckning. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är inte alltid man reser med incheckad resväska...
Jag reser ganska ofta med endast handbagage, och då kommer man inte ifrån att man tar med sig endel vätskor i handbagaget. Fast ordentligt inlagda i den genomskinliga enliterspåsen förstås... ![]() Carina |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, nu har jag ju bara rest med incheckat bagage OCH handbagage. Hittade härom sist små reseförpackningar med schampoo o dyligt som man kan få med i 1-liters påsen, resväskan KAN ju komma bort, då är det bra att ha med det allra nödvändigaste i handbagaget. Förövrigt åker vi ju inte nått ställe där befolkningen inte tvättar sig eller inte har några affärer att handla i. Allt finns ju på plats sas.
|
![]() |
|
|