![]() |
|
|||
|
|||
![]()
I SydSvenskan idag var det en artikel om någon uppe i Norrland som hade bundit en häst vid ett träd i vintras. Och det var riktigt kallt... Den dog efter 9 dagar. Den måste ha lidit fruktansvärt under de dagarna. Personen är åtalad naturligtvis, och jag hoppas på ett strängt straff. Men tyvärr kommer djurplågare alldeles för lätt undan även i Sverige. Men jag skulle väldigt gärna ha ett privat samtal i avskildhet med den personen....
Sedan några år så undervisar man i de Grekiska skolorna om djurens rättigheter. I alla fall så ska man göra det. Och jag tycker mig ha märkt en liten ändring i inställningen till det bättre de senare åren. Och det finns ett engagemang om än inte så stort ännu. Ofta är det ju personer som flyttat till Grekland som engagerar sig. Vi kan inte göra så mycket mer än att föregå med gott exempel, stötta de personer och organisationer som försöker förbättra djurens villkor, och hoppas på det bästa... Det kommer att ta lång tid att förändra en inställning som funnits i alla tider. Jag vet dock att när jag åker hem från Tinos i höst kommer det att finnas några katter där som kommer att vara väldigt mätta... ![]() |
|
|