Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-30, 17:51
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Nationellt id-kort som pass till Kreta!?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
....nämligen att det nationella ID-kortet gäller som passhandling inom hela Eu.
Rättelse: "inom Schengen" ska det vara, Arne.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 17:55
isabelle84 isabelle84 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Jo, men det verkar ta så mkt tid och jobb.. Känns som att jag får åka in imorgon och göra ett provosoriskt pass då.
Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 20:25

Nu har jag bestämt att inte göra ett provisoriskt pass, jag ringde polisen i sverige nu och de sa att det absolut inte skall vara något problem och att jag skulle göra något roligt för pengarna i stället, apollo får inte lov att säga så sa de. Hoppas det går vägen nu!
Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 23:01
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Jag har använt mig av internationellt id-kort under resor inom "Schengen" utan några överdrivna problem.
Vissa har givetvis ställt sig frågande och har inte haft helt klart för sig att det råder andra tider och att det numera endast krävs en liten plastbricka med diverse uppgifter istället för en mindra pocketbok med i stort sett samma uppgifter för att klara av det som var och är en av de viktigaste skälen för EU:s existens, dvs. människors fria rörlighet över nationsgränserna.
Medverkar resebyråerna till att föra ut detta budskap må de nog fundera över sin egentliga affärsidé!
/Anders
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 10:04

Håller med dig Anders...
Pratade med en kompis och hon hade åkt till Kreta med bara kortet och det hade gått bra, även polisen jag pratade med hade själv varit på Kreta i maj med bara kortet. Jag kommer åka bara med Id-kortet, men jag är fortfarande nervös tänk om Apollo har bett dem extra kolla mitt pass på hotellet bara för att vi har ringt dem och krånglat så mkt Haha nojja!
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 11:47
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Har under förmiddagen haft en animerad chat med informationsavdelningen på Apollo HK. kan ej undanhålla er denna. Läs och begrunda...

- Vad kan jag hjälpa dig med?
Du säger: Någonstans har Apollo fått felaktig information när det gäller det nationella ID-kortet. Detta kort gäller som pass i hela Schengenområdet. Trots detta hävdade nyss en dam på Apollo att man måste ha passet med sig av skäl att hotellen i Grekland kräver passet vid incheckning. Har kollat med UD, Svenska ambassaden i Athen samt vår brysselambassadör. Alla säger samstämmigt samma sak! Det nationella ID-kortet fungerar lika bra som passet och att man ej behöver ta med passet vid resa inom Schengenområdet om man har detta kort. Arne

Anette: Hej! Vi rekommenderar pass på samtilga våra resor. Resa med natinellt ID kort är på eget ansvar och Apollo ansvarar inte för eventuella komplikationer.

Du säger: Ja, det var ju inget svar på min fråga. Jag skulle sätta värde på att få veta vad ni stöder er på i detta ärende. Till och med turistministeriet i Athen lät nyss via mail meddela att det nationella ID-kortet gäller i stället för pass. Några som helst komplikationer kan ej uppkomma, allt enligt fördragstexten i Schengenavtalet.

Om du vill kan jag skicka såväl fördragstexten som svaren från UD, Athenambassaden och Turistministeriet.
Arne
Anette: Hej! Jag besitter dessvärre inte ytterligare kunskaper och insikt i detta ämne utan får be dig att kontakta vår kundtjänst på tel 08-6738420 så får du föra detta vidare där.
Du säger: OK

Anette: Tack för att du kontaktade oss på Apollo.-Ha en trevlig dag.
Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 11:59

Tack så hemskt mkt Arne och alla andra som svarat, vi har pratat med hotellet och de säger att det går bra!

kram på er!
Svara med citat
Gammal 2010-07-14, 09:54

Hej hej! Har vart hemma ett tag nu och allt gick hur bra som helst och Kreta var hur bra som helst super väder hela veckan.
Vi åkte runt på mc till Falasserna och Elafonissi och Chania och överallt!
Tack alla!
Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 15:55
Robingbg Robingbg är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Måste bara säga tack Arne för informationen! Ska resa på en ospec resa om några veckor och kände att jag var tvungen att få svar på denna frågan nu innan det närmar sig.

Sen står ju även polisens telefon nummer på baksidan legget.
"Swedish Police telephone: +46 77 114 14 00"..
Så dom kan ju bara ringa dit om dom inte litar på kortet.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:21.