![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det verkar som om alla fått vin som är dåligt, vilket ju är tråkigt.
![]() Ett färdigt vin skall vara minst tre år gammalt och ha en klar ljus sherryfärg. Det vinet smakar inte ättika. Ju längre det lagras och får vara kvar i sin tunna dessto bättre blir det och starkare. Passar perfekt till den grekiska maten. Jag har smakat ett 15-årigt vin och det var fantastiskt. I min källare ligger flera flaskor med 12-15 årigt vin, vilket drickes bara vid särskilda tillfällen. Jamas! Sorgligt nog får man nästan alltid det "dåliga vinet" på tavernor och restauranger åtminstone sommartid, vilket gör att många inte får en chans att smaka det goda. Det är ju faktiskt samma med rakin, du kan få en god raki men ofta, särskilt på tavernor, får man halvtaskig och illa gjord raki. Nästa gång fråga hur gammalt vinet är så hoppas jag att ni får en bättre upplevelse av vin direkt från tunnan. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
Är det okej om vi som tycker att rödvin är godast vid c:a 22°C fortsätter att dricka vinet vid den temperaturen?
![]() /kimmen |
|
|||
|
|||
![]()
Förmodligen inte. Det kan du åka fast för.
|
|
||||
|
||||
![]()
Detta kan utvecklas till en tråd i klass med sockar i sandaler ...tavernaklädsel...vad har vi mer, barnuppfostran? Chania versus Rethymnon?
|
|
|||
|
|||
![]()
Då vinner Chania
![]() ...men angående dåliga viner som många tydligen bjuds på så tycker jag att de varit helt ok i de allra flesta fall där vi blivit bjudna. I Grekland dricker vi aldrig särskilt fina viner, vi tycker det är helt OK att de allra flesta gångerna testa husets viner...Oftast helt OK, men ibland dricker vi inte ur... Det är fascinerande hur olika smak det kan vara från taverna till taverna.Vi har mest bjudits på ouzo eller efterrätter i Grekland och vi har då aldrig farit illa av det ![]() Lissi |
![]() |
|
|