Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-08-06, 21:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Ännu varmare

Gita, jag har en trädgård i flera nivåer och det finns ingen strax intill som kan klaga på eventuell lukt eller så. Jag har två stora svarta plasttunnor från Sverige och en jättestor vit plastkruka jag köpte här samt "skalen " av två frysboxar på rad nere i nedre trädgården. Jag komposterar allt grönsaks- och fruktavfall inklusive klipp från buskage och blommor och varvar. Då och då vänder jag på den halvfärdiga myllan och flyttar ihop så att jag alltid har en tom tunna. Om man ser till att det inte torkar ihop så går det fort att få ny jord eftersom det inte fryser på vintern. Torkan är problemet i stället.
En kompost är paradiset för kackelackor förstås, men efter alla år har jag märkt att de inte kommer in utan håller sig där nere i lådorna. Men har man kackelackskräck får man problem. Jorden är svart.

Hur andra gör vet jag inte, men kompostering är troligen nytt utanför branchkretsarna.
Gödsel kan jag köpa i torkad form , dyrt, liksom färdig blomjord i påsar, ochså dyr.
Blomgödning finns på alla supermarket och hos blomsterhandlare. Biologisk odling har börjat få framgångar men i regel vet man inte vad som menas med bio-eko-o.s.v

Senast idag fyllde jag en korg med nerklippta pelargoner, de är så risiga nu.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:43.