Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-08-28, 04:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: West Nile Virus

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Bør vel legge til at det ikke er noen grunn til å være redd for en pandemi. Og i de fleste tilfeller merker ikke engang en smittet at de har West Nile Virus, som forsvinner ut av kroppen av seg selv.
Någon pandemi lär det knappast bli som du säger, men annars har du tyvärr lite fel. West Nile-virus är tämligen aggresivt och de som smittas blir ofta väldigt sjuka. Dödligheten är rätt stor. Jag har för mig att den är uppåt 10 %.

Viruset sprids via myggor. Men klimatomständigheterna i Europa gör att de troligtvis inte kan sprida eller föröka sig i någon större omfattning.

Troligtvis har dessa myggor "blåst med" en stark vind norröver från Afrika. Så det lär nog vara ett isolerat utbrott.

Men för 10 - 15 år sedan var det en sommar ett stort utbrott av West Nile-feber i södra USA. Man var väldigt undrande över hur det kunde komma sig tills man kom på att myggorna troligtvis hade "liftat" med flygplan från norra Afrika... Och klimatet i södra USA, typ Florida, var inte så olikt det de kom från, så myggorna överlevde ett tag...

Men jag tror inte vi behöver bekymra oss så mycket om det i Grekland...
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:53.