![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Limoncello som smakar åt ginhållet har jag aldrig hört talats om eller smakat. Du har nog fått någon dålig sort?
Limoncello drickes olika mycket i olika delar av Italien. På vissa ställen är det väldigt mycket av likören. Precis som det kan vara med Ouzo i Grekland. Likörfabriker, hemlagat på restaurangerna och en uppsjö av olika sorter i alla butikerna. De sk. hemlagade, eller från de små destillerierna är ofta godare och kraftigare. Har sett Limoncello ifrån 20-35% runt 30-32% brukar den godaste vara. Något som de flesta (inkl mig själv) tycker låter vidrigt, men smakar fantastiskt gott är Limoncello med kaffe. Gör så här... Fyll ungefär glasen till hälften med likör och värm glasen något i micron, annars kyler likören ned kaffet. Ta inget socker då likören är väldigt söt i sig själv. Fyll sedan på med lika mycket kaffe och avsluta med en klick lättvispad grädde på toppen. Jag lovar att detta blir mycket uppskattat. Det var en bartender som bjöd oss på detta i Sorrento när vi inte visste vad vi var sugna på. Jag har sedan beställt detta flera gånger och bartendrarna blir alltid lika förvånade. Ang dessert och Limocello så är det ljuvligt gott att gröpa ur en citron och använda något av innehållet blandat med lite socker och mycket limoncello. Häll sedan blandningen tillbaks i citronen och ställ in några timmar i frysen. Servera sedan direkt i den frysta citronen så blir innehållet lagom halvstelnat och underbart gott! |
|
|