![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, jag lät mig övertalas att ställa upp på nuvarande borgmästarens lista. Det är fyrtio till, varav en hel rad är nya, unga och faktiskt finns 14 kvinnor på samma lista. Det ska vara minst en tredjedel kvinnor så vi klarar kvoteringsgränsen.
I år finns här på ön tre fraktioner av Pasok och ingen från ND eller andra partier så det är mest fråga om personligt tycke och inte så mycket ideologi. Sen har vi också val till den överordnade myndigheten som väl motsvarar länsstyrelsen eller något. En mellannivå tas bort nu från 1.1.11 och en stor del av ärenden och ansvar delas ut till kommunerna. Kommunernas antal minskas med två tredjedelar till 325. Man behöver inte vara så erfaren för att förstå hur komplicerat det blir i starten av det nya systemet som har fått namnet "Kallikratis", i och med att ingen ska behöva bli avskedad men inte heller får man anställa folk hädanefter utom under speciella omständigheter. Jag är säker på att vår gubbe klarar det där, för han har stått pall för en oerhörd massa problem tidigare. De två andra är både erfarna och kapabla , men man väljer lite med hjärtat också. Som medlem i gruppen utan speciell kunskap om alla politiska och formella och lagenliga saker kan man ändå vara lyhörd och utgöra bollplank för idéer och föra fram synpunkter från människor man möter. Min uppgift kan tilll exempel bli att förmedla kontakt med utlänningsgruppen och förbättra informationen. Håll tummen, i morgon ska jag bli intervjuad i lokal-TV. På söndag invigs det nya slakteriet och det blir grillfest, så lämpligt. På kvällen invigs vår nya fina Kalymnos Dolphin och sen pratar vår gubbe på torget och alla vi 40 ska upp på scenen och presenteras. Min kompis första replik blev förstås:till vilken frissa skickar du oss ? Jag går nog till min vanliga Themis, det får duga. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Heja Monica
![]() ![]() ![]() Lycka till i morgon ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
På tal om utlänningsgruppen........., här kommer nyfikne Mats med en ny fråga. Vad gäller beträffande rösträtt för utlänningar, vad krävs för att få sådan? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Mats, det blir i eftermiddag, så du kan ju hålla tummarne lite i fyradraget GMT.
För rösträtt citerar jag ur tidningen TA NEA, möjligen finns flera restriktioner eller möjligheter, men de säger att: "rösträtt har i kommunala val den 7 nov sammanlagt 12762 landsmän och invandrare som lever i Grekland lagligt och stadigvarande /lång tid/ (επί μακρόν ) och vilka har anmält sig enligt ordningen till valkatalogerna i landets kommuner. " 79 % , 10 097 personer, är invandrare, resten landsmän som bor utomlands, förmodar jag, och som reser hit, poströstning är ännu inte aktuell. KAnske man kan rösta på konsulat och ambassader, det antar jag. Man klagar allmänt på den dåliga informationen och att tiden gick ut sista augusti, men är man inskriven i katalogerna gäller det även framöver. |
|
|||
|
|||
![]()
Oj, vad imponerad jag är att du ställer upp! Men visst är det så att den plats man bor på blir ännu mer "hemma" om man engagerar sej i den på något sätt. Måste man vara grekisk medborgare för att vara kandidat? När jag själv ville rösta i det grekiska lokalvalet första gången det blev tillåtet (som EU-medborgare) så fick jag själv läsa lagen för dem på kommunkontoret, det fanns nämligen personer där som inte hade hängt med i de nya reglerna. Fortfarande är det dock ganska många utlänningar här som inte brytt sej om att skriva in sej i vallängden. Ska bli spännande att följa din valkampanj!
|
|
||||
|
||||
![]()
Ingabritt, man får ställa upp i kommunala val även om man är utlänning. Jag vet inte om det gäller bara EU-medlemmar.
Tack, ni som höll tummarna, det gick bra (säger folk). |
|
||||
|
||||
![]()
Kul att TV-intervjun gick bra. Vi fortsätter att med spänning följa din valkampanj Monica.
![]() PS Nu låter jag tummen vila ett tag. Du tycks vara så kunnig att det säkert inte behövs så mycket av hållna tummar. Det blir säkert bra ändå. DS |
|
||||
|
||||
![]()
Så fint Monica! Woman power behövs nu i Grekland, tror jag
![]() Lycka till! |
|
||||
|
||||
![]()