Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-14, 10:50
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Geo eller Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Vi älskar vår långa strand - närapå en mil. Vi tar ofta långa promenader längs stranden som bjuder både på grupper av solstolar med tillhörande små kantiner, och sträckor som är nästa tomma.
Jag skulle gärna vilja uppleva stranden i Georgioupoli med färre solstolar - undrar när de ställer upp alla solstolarna - mitt i maj? Vet du det, Lena, eller någon som vet?

Jag skulle också vilja gå till de sträckorna som är nästan tomma, men vi gick inte längs hela stranden, den är ju verkligen lång och imponerande, närapå en mil skriver du. Jag undrar hur man kommer till stranden "längst bort" om man inte vill gå hela milen längs stranden? Hur hittar man vägen dit om man vill köra? Uppe från stan eller nere från vägarna vid strandhotellen?

Och så kanske en rättelse när det gäller Marias Taverna i Paleochora (det beror ju på vad man betraktar som "längst ut på hamnpromenaden" eller "längst in"): Marias Taverna ligger som den sista (eller första) närmast stenstranden!
Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 12:15
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Ang. tavernor så vill jag slå ett slag för Marias granne Christos. Själve Christo finns ej kvar men hans dotter Konstantina driver det hela. Ypperlig husmanskost, finns alltid möjlighet att gå in och välja. Bjuder på något efter maten. Hon målar också ikoner. Skulle tro att det stället sett likadant ut under lång tid, inga krusiduller direkt men mycket välkomnande och trevligt, och givetvis gott.
Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 23:10
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Ang. tavernor så vill jag slå ett slag för Marias granne Christos. Själve Christo finns ej kvar men hans dotter Konstantina driver det hela. Ypperlig husmanskost, finns alltid möjlighet att gå in och välja. Bjuder på något efter maten. Hon målar också ikoner. Skulle tro att det stället sett likadant ut under lång tid, inga krusiduller direkt men mycket välkomnande och trevligt, och givetvis gott.
Håller med dig Ramses! FANTASTISKT god mat. Man behöver inte prova något annat kök än Christos :-)

Marie
Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 19:30
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Jag skulle gärna vilja uppleva stranden i Georgioupoli med färre solstolar - undrar när de ställer upp alla solstolarna - mitt i maj? Vet du det, Lena, eller någon som vet?

Jag skulle också vilja gå till de sträckorna som är nästan tomma, men vi gick inte längs hela stranden, den är ju verkligen lång och imponerande, närapå en mil skriver du. Jag undrar hur man kommer till stranden "längst bort" om man inte vill gå hela milen längs stranden? Hur hittar man vägen dit om man vill köra? Uppe från stan eller nere från vägarna vid strandhotellen?
Hej!
Solstolarna kommer oftast upp i början av maj , men "svängradien" på stolarna är stor pa varje enskild "kantina". Från Georgioupoli sett är det inte mer än ett par, tre hundra meter tills stranden blir närapå tom. Först kommer Mare e Monti hotel och sedan Pilot Beach hotel, där för övrigt Blue Flag gäller. De är dessutom de enda hotellen som ligger direkt vid stranden. Sedan är det ett par hundra meter utan solstolar eller kantiner.
Detta gäller omväxlande för hela sträckan.

Förutom att ta sig till fots via stranden kan man också via en mindre väg, parallellt med havet, eller på olika sätt åka till Kavros, dit inga svenska resebyråer har resor och när man vill vika av ner till stranden.

Det finns efter huvudvägen skyltar mot "Paralia" (beachen) om man kommer med bil från Chania/Rethymon innan/efter man kommer till Georgioupoli.

Hälsar
Lena

Senast redigerad av Nektaria den 2010-11-14 klockan 19:45.
Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 22:43
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Har nu beställt resan vi åker sista april och åter 7 (8) maj. Nu är det att fixa hotell. Tänker nog att det blir Paleochora. Verkar som att barnvagnar ingår i priset på resan. Hur gör ni med platsbokning? Mat på flyget?

Hälsn. från ett KALLT Dalarna. / Jenny m familj
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:13.