![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har provat på ett par av ställena som är certifierade och de har utan tvekan haft väldigt bra mat men också "bra" priser.
I Rethymnonområdet finns några stycken: Restaurant “Veneto” i gamla delen av stan Restaurant “Prima Plora” västerut “Kastro” Tavern i Panormo. Certifiering eller inte, tja det är en smaksak men för mig är den bästa certifieringen att gästerna till stor del består av greker och med åren får man kanske en känsla för när det ser bra ut. Precis som Eva letar jag gärna efter de mindre ställena med riktig grekisk och kretensisk husmanskost och där man kan få att bra recept eller tips med sig. Prata(åtminstone försöka)mat med kockarna är ju hur kul som helst. Exempelvis äter jag gärna i saluhallen i Chania där ofta turisterna bara står och tittar i stället för att smaka. Jag lärde mig en massa recept och knep när jag och hustrun besökte en av våra kompisar i Agoran en tidig lördagsmorgon med början kl 04.30 till dagens slut ca kl 16.00. Dessutom är saluhallen en förträfflig mötesplats och där man lär känna nya människor och knyter nya kontakter. Första gästen kom 05.30 och svängde i sig en rejäl portion. Bästa levern jag ätit någonsin ätit fick jag uppe i Kalikratis en vårdag i april hos Nikita och Ariadne. Hemlagat när det är som allra bäst!!!! Kali orexi!! lars Kriti stin kardia mou |
|
|