Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-24, 21:22
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Jag och mina kompisar är ju inte lika hästtokiga precis så det här med ridning vet jag faktiskt inte om det finns. Andra saker man kan göra på Skiathos är ju att besöka grannöarna Skopelos och Alonissos, ta buss/vespa till någon av öns alla underbara stränder, eller ta en båttur runt ön så kommer ni till stränder som bara kan nås med båt Lalaria beach "måste" ju nästan ses, även "paradisön" Tsougria.

Restauranger som är kanon: Dionysos (jättemycket mat om ni beställer menyn, men oj så gott!), Thessaloniki (supermysig taverna vid Megali Ammos-stranden med fin utsit över havet), charmiga Restaurang 1901 inne i gränderna, sedan måste ni testa de äldsta tavernorna som har kanonutsikt över hamnen! De ligger ovanför bargatan kan man säga. Den gatan går inte att missa. Man sitter på små puffar och kuddar ute på stentrappan och tar en drink. Gå dit tidigt, senare på kvällen blir den ett typiskt "turist-tillhåll", men smaken är som baken För att få en mysigare känsla bör ni välja tavernor/barer inne i gränderna istället för i hamnen. Priserna varierar, men räkna med att det är som hemma, lite billigare kanske.

Hotell:
Poseidon (apollo)
Roula (apollo)
Roula Beach (airtours)
Rea (airtours tror jag?)
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 22:44
idah idah är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Låter kanon!
Vilken ort ska man välja att bo i om man vill ha nära till saker men ändå bo fint med nära till fin strand osv?
Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 09:58

Jag tycker ni ska bo i Megali Ammos, då har ni nära stranden där, gångavstånd till Skiathos stad, dessutom har ni en bra utgångspunkt för att ta bussen till de andra stränderna
Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 15:30

Citat:
Ursprungligen postat av Lajsa Visa inlägg
Jag tycker ni ska bo i Megali Ammos, då har ni nära stranden där, gångavstånd till Skiathos stad, dessutom har ni en bra utgångspunkt för att ta bussen till de andra stränderna
Nu är jag kanske väldigt nogrann, men hur lång tid tar det att gå in till staden därifrån? Hur långt bort är det?
Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 15:58
anna73 anna73 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Det beror ju lite på var i Megali Ammos ni bor. För oss tog det ca en kvart att gå längs stora vägen har jag för mig. Vi hade tre barn med oss så ni orkar nog

Anna
Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 16:20

Precis som anna73 säger beror det ju på var man bor, men när jag bodde på Roula Beach tog det max 10 minuter att gå till staden. Antingen går man stora vägen eller längs stranden
Svara med citat
Gammal 2011-04-02, 02:33
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av anna73 Visa inlägg
Det beror ju lite på var i Megali Ammos ni bor. För oss tog det ca en kvart att gå längs stora vägen har jag för mig. Vi hade tre barn med oss så ni orkar nog

Anna
Hej!

Får jag fråga vilket hotell ni bodde på och vilket resebolag ni åkte med? I år åker vi till Rhodos men nästa gång det blir Grekland igen så tror jag att jag vill till Skiathos men det känns svårt att hitta prisvärda resor dit när man har tre barn. De resor vi kollat på har blivit väldigt dyra även om det varit ganska enkla hotell!
Svara med citat
Gammal 2011-04-02, 08:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Väljer ni bort chartern och flyger reguljärt öppnar sig en ny värld av oändliga möjligheter. Även om Apollo har charter till många mindre öar är det ett väldigt begränsat utbud. Jag har själv köpt biljetter med SAS till slutet av augusti och hela sträckan Umeå - Samos kostar under tre 3000 kr t.o.r men då måste jag övernatta på Arlanda och tillbringa några timmar på Atens flygplats innan inrikesflyget går vidare till Samos.

Boende ordnar jag själv på både Samos och Fourni.

Vill ni ö-luffa är cykladerna perfekt där är man van vid ö-luffare och turismen är uppbyggd kring att många reser på egen hand. Köp Jannes ö-luffarskola så får ni många bra tips inför en eventuell resa. För en familj tror jag att det nsätan alltid blir billigare att resa på egen hand eftersom boendet betalas per rum eller lägenhet och inte per person.

Parga har jag besökt två gånger en gång i början av 90-talet och en gång för ca fem år sen. Visst är det rätt exploaterat men mycket mindre och charmigare än de värsta turistorterna på Kreta som faktiskt kan bli rätt opersonliga. Det äkta Grekland och fin kontakt med lokalbefolkningen tycker jag är lättare att hitta på mindre ställen men andra tycker annorlunda. Bäst är väl att läsa på och bilda sig en egen uppfattning.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-02, 13:12
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Väljer ni bort chartern och flyger reguljärt öppnar sig en ny värld av oändliga möjligheter.
Jag håller helt klart med Eva!
Vi är en barnfamilj med tre barn och vi åker aldrig "charter". Oftast sparar vi MÅNGA sköna tusenlappar på detta vis, som man kan ha mycket roligare med. Man betalar ju som sagt per rum/lägenhet och inte per person. Att knö in en extrasäng eller två har vi aldrig upplevt som något som helst problem - tvärtom!
Till skillnad ifrån resebolagen där det inte finns någon större flexibilitet.
Man kan ju köpa flygstol via charterbolagen också, fast på senare år har det blivit rätt dyrt.
Svara med citat
Gammal 2011-04-02, 13:40
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Här kommer några andra förslag på öar som kan passa tre tjejer: Karpathos, Samos, Kefalonia, Kos, Zakynthos, Korfu. Charter finns till alla. Ska själv till Parga i sommar!

Lycka till med planeringen!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2011-04-02, 16:18

Ja zakynthos och Kefalonia har jag redan sett, så något nytt vore roligt!
jag kollade lite på Korfu, men vart är det egentligen bäst att bo där?
Svara med citat
Gammal 2011-04-02, 18:48
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:
Ursprungligen postat av idah Visa inlägg
Ja zakynthos och Kefalonia har jag redan sett, så något nytt vore roligt!
jag kollade lite på Korfu, men vart är det egentligen bäst att bo där?
Stränderna och byarna är finare på västkusten, men det är nog mer hålligång på östra och norra kusten skulle jag tro. Så det beror väl på vad man är ute efter i första hand.

Katitzi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.