![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Så var det dags för en ny rapport från paradiset.
Vi blev rekommenderade här på forumet att åka till Balos, eftersom vi har hyrbil nu så bestämde vi oss för att det skulle bli i dag. Planeringen gick ut på att vi skulle ta gamla vägen mot Kissamos och sedan dra vidare norrut. På grund av en liten miss i kartläsningen valde vi en alternativ väg som gick genom trevliga olivlundar och småbyar lite längre in i landet, har ingen karta här nu så jag minns inte riktigt var vi körde. Då vi närmade oss Kissamos så dyker det plötsligt upp en öppen vinfabrik med guidade turer och det verkade intressant så vi svängde in där. Vi fick gå med hela vägen som vinet färdas inom huset och fick bra guidning av mannen som verkade äga verksamheten, lite provning blev det också innan vi körde vidare. Snart passerade vi Kissamos och fortsatte norrut, en bit längs vägen blev det grusväg och snart passerade vi ett hus där någon skrivit "Balos 7,5 km" Vi fortsatte längs vägen som ibland var riktigt ojämn och snart var vi framme vid en taverna vars största skylt förkunnade "no toilets", här fanns också en nästan fullsatt p-plats och folk gick med bestämda steg mot ett visst håll. På p-platsen fanns ockaå massvis med getter och en hade till folks förtjusning placerat sej på taket på en bil, välfotograferad är bara förnamnet. Vi började promenera i samma riktning som alla andra utan att se vart vi var på väg, alla valde för övrigt fel väg från början och fick gå tillbaka en liten bit för att komma på rätt stig. Efter att vi gått en god stund fick vi snart se vart vi var på väg så det blev ett litet fotostopp. Efter fotograferingen var det dags för en minikonferens, det var nämligen lätt att se att vi var ännu inte halvvägs nere,, jag hade burit Sara en stor del av vägen och Emma började se märkbart trött ut. Nu har vi alltså sett Balos på avstånd, nästa gång åker vi båt hit. Åter i Kissamos letade vi upp ett lunchställe längs hamnpromenaden, jag käkade sardiner, Maria kyckling och småtjejerna korv. Allt var gott och vi blev mätta och belåtna. Till efterrätt bjöds på kakor och en flaska Raki. Ja just det, vi fick in en hel 2 dl flaska Raki. Jag körde bil och Maria dricker inte Raki. Jag blev lite fundersam, har aldrig (nästan) fått in en flaska Raki men fick förklarat att det går bra att ta med flaskan då jag kör bil. Rakin dricker jag nu och den är klart godkänd. Efter detta åkte vi hem till Rapaniana för att fundera på vad vi skulle ta oss till i morgon då vi blev utan boende (eller egentligen valde att flytta ut). Vi hade ett erbjudande i Agia Marina med lgh, pool och halvbra sandstrand och ett annat erbjudande i Maleme med eventuellt All Inclusive. Efter en stund bestämde vi oss för att åka till Maleme och kolla upp det erbjudandet på Castro där vi bodde förta nätterna. Prisskillnaden mellan då med frukost och nu med All Inclusive blev 40€ för oss fyra, vi bokade detta och flyttar in i morgon, enligt några vi pratade med förra gången vi var här ska de ha en bra buffé, snart vet vi om det stämmer. Efter bokningen blev det glass och bad i poolen på Castro. På hemväg hade tjejerna fått löfte om att besöka lekparken bredvid Coop i Gerani så det blev ett stopp där, sedan hem och i säng. På Castro finns inget internet men eventuellt kan jag uppdatera via det fria nätverk som finns där, lyckas inte det så var detta den sista rapporten från denna tur, på lördag flyger vi till Arlanda där vi ska övernatta på Best Western Arlanda hotellby, på söndag åker vi hem. Hemma ska vi städa frysen, nästa gång vi åker bort ska vi stänga dörren till frysen, annars blir det så svårt att hitta någon som tar hand om posten i fortsättningen. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Janerik |