![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Och meddela gärna hur det gick Trevlig resa! |
|
|||
|
|||
![]()
Japp det gör jag. Återkommer.
|
|
||||
|
||||
![]()
Vad säger ni nu ?
Jag har ett körkort, med ett S omgivet av EU-stjärnor i övre vänstra hörnet. Menar ni att det inte skulle funka som id inom EU ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Den varianten är det som jag har också. Mitt är utfärdat 2005 och ska enligt uppgift INTE gälla som id-kort inom eu. Jag antar att det dels beror på att det inte uttryckligen står vad man har för medborgarskap och dels på att det ju är giltigt i 10 år (till skillnad mot 5 år för pass och nationellt id-kort).
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Så det är inte en godkänd handling vid gränspassage. /kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Tacka vet jag förr i tiden. Då räckte det med att ta med sig sitt pass (vilket tydligen en del tyckte var jättejobbigt!). Sen behövde man inte oroa sig. Såvida man inte skulle köra något fordon utomlands, då behövde man även sitt körkort. Men nu vill det tydligen till att ha koll på vad som gäller ............
Puh.... vilket trams! Tar med pass och körkort och bryr mig inte! ![]() Senast redigerad av Masse den 2011-06-15 klockan 21:26. |
|
||||
|
||||
![]()
En del hotell vill ju ha ett pass när de registrerar sina gäster vet jag av erfarenhet...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Numera finns inte heller födelselandet med i passet. Vi förnyade våra pass för ett par månader sedan, då frågade de om vi vill ha med födelseland i passen, då vi valde bort det står det bara födelsekommun, inte land. Ganska idiotiskt tyckte jag först men sedan konstaterade jag att det ska väl inte spela någon roll vilket land jag är född i, det är ju medborgarskap som passet anger. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]()
Såg inte denna fråga förrän idag.
Vi har i flera år, sedan 2007, flugit till Grekland med endast nationellt ID-kort, som polisen utfärdar. Inom Schengen räcker det med ID-kortet, men ska man utanför måste man ha pass (och visum till vissa länder). Det nya körkortet gäller inte, min man försökte med det en gång, men fick snällt visa upp sitt ID-kort. Anne |
![]() |
|
|