Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-01, 14:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Nytt EU-direktiv-Time Share

Ett nytt EU-direktiv ger alla som köper timeshareboende 14 dagars ångerrätt. Säljaren har då inte rätt att få betalt för några som helst kostnader om kunden nyttjar ångerrätten. Även medlemsskap i semesterklubbar omfattas.
Reglerna ska vara införda i samtliga medlemsländer senast den 23 februari 2011.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 18:07
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Nytt EU-direktiv-Time Share

Så bra!
Det är lätt att dras med i stundens ingivelse, i synnerhet när säljarna är proffs på att övertala och övertyga, bra då att få rätt att ångra sig när förnuftet återvänder!
Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 09:37
KKs avatar
KK KK är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Bra att regeln kommer,men länge innan allt skulle vara klart.
Tyvärr många som hinner bli lurade innan dess.
MVH
KK
Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 10:18
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Hur frekvent är raggandet i Grekland? Under vårt idoga resande i övärlden har vi bara vid ett tillfälle, förra året, drabbats av en timeshareraggare. Det var i Rettymno just intill bussterminalen för två år sedan.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 10:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Hur frekvent det är i Grekland vet jag inte men på massturismorterna på Kreta lär det förekomma ofta så då finns det säkert på andra ställen också. EU-direktivet om ångervecka behövs verkligen för att förstärka konsumentskyddet. Eftersom jag oftast rest ensam eller med dottern tillhör jag inte målgruppen. Hör de sedan att hon talar grekiska så går de defintivt undan. Målgruppen är icke grekisktalande medelålders eller lite yngre par.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2009-12-16 klockan 10:33. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 22:16
svenberg svenberg är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Vet inte om det är bra eller dåligt att väcka liv i en såpass gammal tråd, men jag ligger i tvist med ett sådant här företag så för mig är det aktuellt.. och därmed informerar jag er

Direktivet heter 2008/122/EG och informationen står i artikel 6, att det är 14 dagars ångerrätt på inte bara timeshares, utan även "långfristiga semesterprodukter" (semesterklubbar, semesterpaket osv).

Grekland var ett av de första länderna som införde denna lagen, enligt telefonkontakt med Konsument Europa.

Om ångerrätten ska nyttjas så ska du framförallt skicka ett rekommenderat brev och gärna med mottagningsbevis. Att maila och faxa är också bra för att informera företaget genom fler kanaler. Skicka brevet så snart som möjligt, men det är inget krav att det måste "öppnas av mottagaren inom tiden för ångerrätten", bara du fått iväg det innan ångerrätten löpt ut.
Svara med citat
Gammal 2011-06-19, 00:44
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Reglerna ska vara införda i samtliga medlemsländer senast den 23 februari 2011.

Eva
Citat:
Ursprungligen postat av svenberg Visa inlägg
Grekland var ett av de första länderna som införde denna lagen, enligt telefonkontakt med Konsument Europa.
Sveriges riksdag beslutade så sent som i onsdags, den 15 juni 2011, att införa den nya lagen om utökat konsumentskydd vid tidsdelat boende och den ska träda i kraft den 1 augusti 2011, då 1997 års lag ska upphöra att gälla. Den nya lagen ska vara tillämplig på avtal som har ingåtts efter ikraftträdandet.
Här ligger alltså Sverige långt efter Grekland, men timeshare och liknande produkter är väl inte särskilt frekventa här, så det är väl inte så många som eventuellt drabbas av den svenska senfärdigheten.

IngegerdN
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.