Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-14, 09:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kreta 2011

Lite roligt Arne och Birgitta har skrivit att de har för varmt flera gånger är ni långt från varandra? Kan trösta er med att temperaturen här hemma sjönk från 32 till 12 från lördag till söndagkväll. Vantarna på vid cykelturen till jobbet igår. Dock bättre idag med sol och mer normala försommartemperaturer.

Intressant att läsa om er resa. Kreta verkar ju fortsätta att vara populärt år efter år med mycket återvändare trots att många ställen är hårt exploaterade.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 17:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Lite roligt Arne och Birgitta har skrivit att de har för varmt flera gånger är ni långt från varandra?
Eva
Jag tror att temperaturskillnaderna beror på att Arne och Birgitta är på södra Kreta med bergsmassiv emellan den norra sidan där Janerik med familj befinner sig.

Lissi - som kan ha fel
Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 18:05
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag tror att temperaturskillnaderna beror på att Arne och Birgitta är på södra Kreta med bergsmassiv emellan den norra sidan där Janerik med familj befinner sig.

Lissi - som kan ha fel
Du har nok rett, Lissi, det er normalt at det er varmere på sør- Kreta

Jeg planla ferien vår i apr/mai etter statistikk, og det jeg trodde var normalt, og håpet på noen grader varmere både i luft og vann!
- men...
Vi forlot varme og fønvind i Chania og møtte et betydelig kjøligere vær i Paleochora, så....., som jeg bruker å si
"vær er ikke det det var"
Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 18:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
"vær er ikke det det var"
Det är ju det som är så underbart med väder!

Lissi - som älskar alla slags väder i Grekland och t o m upplevt snö i slutet på februari
Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 23:16
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Lite roligt Arne och Birgitta har skrivit att de har för varmt flera gånger är ni långt från varandra?
Eva
Jag tror att det är så att vi inte har riktigt samma uppfattning om vad som är rätt temperatur, vi vill ha betydligt varmare än de vill ha, jag har för mej att vi hade en bra temperatur i Paleochora medan de hade för varmt där, då bodde vi bara några hundra meter från varandra. Vi trivs bäst med 28 grader och lite lätt vind medan de troligen inte vill ha över 25 grader.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 23:54
Janériks avatar

Så var det dags för en ny rapport från paradiset.
Vi blev rekommenderade här på forumet att åka till Balos, eftersom vi har hyrbil nu så bestämde vi oss för att det skulle bli i dag.
Planeringen gick ut på att vi skulle ta gamla vägen mot Kissamos och sedan dra vidare norrut. På grund av en liten miss i kartläsningen valde vi en alternativ väg som gick genom trevliga olivlundar och småbyar lite längre in i landet, har ingen karta här nu så jag minns inte riktigt var vi körde. Då vi närmade oss Kissamos så dyker det plötsligt upp en öppen vinfabrik med guidade turer och det verkade intressant så vi svängde in där. Vi fick gå med hela vägen som vinet färdas inom huset och fick bra guidning av mannen som verkade äga verksamheten, lite provning blev det också innan vi körde vidare.
Snart passerade vi Kissamos och fortsatte norrut, en bit längs vägen blev det grusväg och snart passerade vi ett hus där någon skrivit "Balos 7,5 km" Vi fortsatte längs vägen som ibland var riktigt ojämn och snart var vi framme vid en taverna vars största skylt förkunnade "no toilets", här fanns också en nästan fullsatt p-plats och folk gick med bestämda steg mot ett visst håll. På p-platsen fanns ockaå massvis med getter och en hade till folks förtjusning placerat sej på taket på en bil, välfotograferad är bara förnamnet.
Vi började promenera i samma riktning som alla andra utan att se vart vi var på väg, alla valde för övrigt fel väg från början och fick gå tillbaka en liten bit för att komma på rätt stig. Efter att vi gått en god stund fick vi snart se vart vi var på väg så det blev ett litet fotostopp. Efter fotograferingen var det dags för en minikonferens, det var nämligen lätt att se att vi var ännu inte halvvägs nere,, jag hade burit Sara en stor del av vägen och Emma började se märkbart trött ut. Nu har vi alltså sett Balos på avstånd, nästa gång åker vi båt hit.
Åter i Kissamos letade vi upp ett lunchställe längs hamnpromenaden, jag käkade sardiner, Maria kyckling och småtjejerna korv. Allt var gott och vi blev mätta och belåtna. Till efterrätt bjöds på kakor och en flaska Raki. Ja just det, vi fick in en hel 2 dl flaska Raki. Jag körde bil och Maria dricker inte Raki. Jag blev lite fundersam, har aldrig (nästan) fått in en flaska Raki men fick förklarat att det går bra att ta med flaskan då jag kör bil. Rakin dricker jag nu och den är klart godkänd.
Efter detta åkte vi hem till Rapaniana för att fundera på vad vi skulle ta oss till i morgon då vi blev utan boende (eller egentligen valde att flytta ut). Vi hade ett erbjudande i Agia Marina med lgh, pool och halvbra sandstrand och ett annat erbjudande i Maleme med eventuellt All Inclusive. Efter en stund bestämde vi oss för att åka till Maleme och kolla upp det erbjudandet på Castro där vi bodde förta nätterna. Prisskillnaden mellan då med frukost och nu med All Inclusive blev 40€ för oss fyra, vi bokade detta och flyttar in i morgon, enligt några vi pratade med förra gången vi var här ska de ha en bra buffé, snart vet vi om det stämmer.
Efter bokningen blev det glass och bad i poolen på Castro. På hemväg hade tjejerna fått löfte om att besöka lekparken bredvid Coop i Gerani så det blev ett stopp där, sedan hem och i säng.
På Castro finns inget internet men eventuellt kan jag uppdatera via det fria nätverk som finns där, lyckas inte det så var detta den sista rapporten från denna tur, på lördag flyger vi till Arlanda där vi ska övernatta på Best Western Arlanda hotellby, på söndag åker vi hem. Hemma ska vi städa frysen, nästa gång vi åker bort ska vi stänga dörren till frysen, annars blir det så svårt att hitta någon som tar hand om posten i fortsättningen.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 00:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Hemma ska vi städa frysen, nästa gång vi åker bort ska vi stänga dörren till frysen, annars blir det så svårt att hitta någon som tar hand om posten i fortsättningen.

Mvh Janérik
Hälsa postvakten att det inte är snällt att spara den sysslan till er
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 00:11
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hälsa postvakten att det inte är snällt att spara den sysslan till er
Jag gav honom faktiskt två alternativ, släng allt eller lämna det till oss, allt är ju ändå fryst nu så det händer inget mera med det.

Mvh Janerik
Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 09:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
...i vanlig ordning lite alternativa vägval där vissa vägar var så trevliga så vi körde två gånger.
Hej Janérik.

Man blir glad när man läser dina rader!

En härlig semester ni har! En semester på barnens villkår, så är det ju så länge barnen är med.

Det där med temperaturskillnad stämmer ju, att det kan vara skillnad på vädret på norra och södra Kreta. Även på andra öar. Sedan är det ju skillnad på vad man gör också. 29 grader på tavernan (eller på jobbet) kan kännas klibbiga - 29 grader vid stranden eller i havet kan kännas riktigt skönt.
Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 00:32
Janériks avatar

Så var det dags för en sista rapport från denna resa, fick bli från datorn hemma på grund av avsaknad av internet på sista boendet.
På onsdagen var det alltså dags att flytta tillbaka till Castro i Maleme, smidigt att flytta då vi hade hyrbil även denna dag, in med allt i bilen och sedan ett trevligt farväl av ägarna till Iliaktida. Efter att vi flyttat in på Castro fick vi testa luncbuffén för första gången, det var väl ingen lyxbuffé men flera rätter att välja på och tjejerna hittade även de lämpliga maträtter, att det serverades glass till efterrätt blev ju en positiv del för dem också. Det jag tyckte var klart sämst med detta var att vi skulle sitta inne och äta, det tror jag knappt jag gjort tidigare i Grekland.
Efter lunchen skjutsade vi Maria till Platanias för lite shopping och jag och tjejerna åkte till Gerani för ännu en stund i lekparken. Bredvid lekparken fanns ett hotell med bar/restaurang som Tui använder. Därifrån kom en servitör och frågade om jag önskade något från baren, jag beställde en frappe så var även den dagen räddad, då han kom och serverade den stannade han också för en liten pratstund.
Småningom var det dags att åka och hämta Maria och åka tillbaka till hotellet. Jag åkte sedan tillbaka till Rapaniana för att lämna igen hyrbilen, väl framme så var biluthyrningen stängd för siesta men det borde ju inte vara något problem då jag fått hans mobilnummer, fram med telefonen, hmm, den ligger på hotellrummet. Jag åkte då till tavernan vi besökt ett par gånger och fick därifrån hjälp att ringa och väcka biluthyraren. Då jag hyrde bilen lovade han att skjutsa mej till Maleme men det märktes inte av nu, det blev alltså buss tillbaka. Bussarna går enligt några varje kvart och enligt andra varje halvtimme, enligt tidtabellen varierar det, jag hade koll på att jag inte hade mött någon buss längs vägen och fick väl vänta 30-40 minuter innan den kom.
Tillbaka på hotellet blev det en gratisöl (AI) och sedan bad i poolen fram till middagen. Middagen var samma typ av skolmatsalsutfodring som tidigare men maten ändå godkänd, dricka fick man hämta i baren. Efter middagen konstaterade Emma att Maria åter fanns på hotellet, denna Maria visade sej vara hotellägarens dotter på knappt 4 år och de båda tjejerna kom väldigt bra överens och sprang runt hotellområdet fram till 22-23-tiden då vi bestämde oss för sängläge efter några öl.
På torsdagen var vi AI-konceptets fångar, inte en enda gång utanför hotellområdet, ganska skönt på ett sätt men frågan är ju varför man åker utomlands för detta, borde fungera lika bra med Pite Havsbad. Även denna kväll lekte Emma o Sara med Maria men denna kväll hade de även sällskap av Maria som var gäst på hotellet och tydligen kände Maria sedan tidigare kvällar, denna Maria var något äldre (11-13 år nånting) och hade en viss lugnande effekt på de övriga.
Vi kunde konstatera att det på hotellet fanns mest polska resenärer, några ryska, finska och svenska resenärer, eventuellt någon tysk också, det var blandade åldrar från 1 år upp till pensionärer och många hade just dessa typiska charterbeteenden med att innan frukost boka solstolar och sedan behålla dessa hela dagen.
Fredagen var lik torsdagen förutom att vi tog en sväng upp till byn (några hundra meter) för att småhandla lite och ta ut pengar i ATM:en. Blev inga pengar då maskinen var trasig, skulle troligen fungera på lördagen med de visste inte säkert i Supermarketen där maskinen fanns.
Hmm, hur ska vi göra då, hotellet tar inte betalkort och vi ska checka ut och betala på lördagen. Liten diskussion med reception och hotellägaren ordnade det hela så jag fick skjuts fram o tillbaks till Platanias för att ta ut pengar.
På lördag var det dags att checka ut och dra iväg med buss mot Chania, full packning, Sara i vagnen och iväg, då kommer det man inte vill höra. Emma är riktigt tjurig och vill inte gå nånstans, hon ska åka i vagnen eller bäras. Vagnen rymmer båda tjejerna men nu var den fylld med en dagryggsäck och en 2-åring som inte heller ville promenera. Med hjälp av hot, löften, skrik och tårar hade vi snart gått de c:a 200 metrarna till busshållplatsen, där blev det naturligtvis åter 30 minuter väntan på bussen som ska gå 4 ggr per timme.
Snart inne i Chania där vi hade några timmar att slå ihjäl, det köptes en del skräp och snart satt vi på en kafeteria, öl till mej, kaffe till Maria och Milkshake till småtjejerna, premiär för Sara men hon orkade inte suga den genom sugröret men hon var lika glad ändå. Maria beställde typ en cookie eller nånting, då den kom in så det en chokladkaka med gräddskum som täckte en hel mattallrik, vi försökte äta upp den men orkade inte fast vi hjälptes åt alla fyra. Jag hade tänkt protestera lite mot denna leverans men då den visade sej kosta bara 4€ så insåg jag det onödiga i protesten.
Sedan bar det iväg till taxistationen för färd till flygplatsen, ovanligt trevlig taxichaffis med en 13 år gammal Skoda Octavia med 85000 mil på mätaren. Han tackade oss flera gånger för att vi valt att ta taxi, han hade väntat 1,5 timme på körning och tyckte sej ha fått en långkörning då han fick köra ända till flygplatsen för 23€. Han visste också att det inte är lönt att han stannar kvar där för returkörning för han skulle i så fall bli stående minst 3 timmar där innan han skulle få en körning. Vi diskuterade lite och det kändes att det gick ganska tungt för honom men han var ändå glad över att ha ett jobb.
Flyg hem gick som planerat.
Övernattning på Arlanda Hotellby var bättre än planerat.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 00:51
Janériks avatar

Så var det då detta med All Inclusive. Jag har tidigare varit ganska negativ till detta men har väl småningom insett att jag är gift och har barn och de måste ju också få bestämma nånting.
På det hotell (Castro) där vi bodde kostade AI 19€ per person och dygn, i vårt tidigare pris ingick frukost och påslaget för hela familjen blev efter förhandling 40€ per dygn. Börjar man då se rent ekonomiskt på det hela så är det ju en höjdare för resenären, det är svårt att äta lunch och middag hela familjen för 40€ per dag, även om det är möjligt. Men sedan ingår ju lite mera också, allt (lokalt) man dricker under dagen är gratis och det kan ju bli några öl och något glas vin om det är varmt, 4 glas öl är 10€ om man köper det i baren eller c:a 2€ om man köper i Supermarket. Då är det svårt att slå det rent ekonomiskt.
Hur var då maten? Detta var inget lyxhotell, 3-stjärnigt enligt Nazar som har resor dit. Frukosten var rejäl och lämnade inget övrigt att önska.
Lunchen var väl också hyfsad, tre varmrätter och alltid någon riktig grekisk rätt, tydligen soppa till förrätt men den testade vi aldrig, gott om sallad, tomat, gurka, fetaost och övrigt, glass till efterrätt.
Middagen var väl ungefär som lunchen men något "finare" maträtter, då fanns det någon typ av tårta till efterrätt samt även melon.
Mellan måltiderna serverades lite smått fika och kaffe men konstigt nog ingick inte frappé i AI.
En svaghet de hade var att rätterna ofta var slut i buffen så man fick vänta en stund på påfyllning, samtidigt betyder väl det att det är nygjort också, värst var det då det var friterade rätter som köket inte riktigt hann med.
Sista dagen tyckte jag det kändes som vi hade fått nog men skulle säkert ha klarat en dag till, att ha detta koncept en hel vecka skulle jag inte klara men det är ju ingenting som säger att man inte kan äta någon annanstans emellan. Jag tyckte det blev en bra avslutning på luffen att ha 3 dagar med total vila, hur det än är så kan det ibland vara lite jobbigt att försöka hitta rätta restaurangen om man har två hungriga barn med sej. I just Maleme där vi bodde är inte utbudet på mat jättestort och det kommer det säkert inte att bli heller så länge man har 5 relativt stora hotell som gör allt för att få sina gäster att köpa AI, det känns som en bromskloss för utvecklingen av detta samhälle men framtiden får väl utvisa om jag har fel.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 07:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tack för dina rapporter Janérik! Kul att få hänga med på er resa.

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 07:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

-Ja, barnens behov kommer först, inget att sucka över, snart är dom vuxna och bestämmer alldeles själva...
-Sen är det ju kul att se världen från barnperspektiv! De lägger märke till andra saker än vuxna. Jag blir alltid så glad när jag ser föräldrar som tar hänsyn till vad barnen vill se. - Om det inte är så att de sätter sig totalt på tvären inför ny mat och nya vanor!

Om AI är bra för Grekland kan man diskutera i flera veckor! Jag är dock glad att vi här på vår lilla ö inte har några jättehotell. Det är fint att mindre ställen kan få gäster . Kanske AI-gästerna väljer en annan boendeform nästa gång. Mångsidighet är bra.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:46.