Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Visa resultat för omröstning: Är du uppkopplad på semestern?
Ja 32 21.19%
Ibland 54 35.76%
Nej 65 43.05%
Antal röster: 151. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-28, 17:41
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Sv: Är du uppkopplad på semestern?

För mig är det en given koppling mellan avkoppling och uppkoppladMed allt det intensiva "brus" som jag normalt omges med, måste jag under ledighet vara urkopplad för avkoppling. Annars minskar förmågan att uträtta något bra under den tid jag måste vara uppkopplad.
Detta är givetvis högst personligt och beror möjligen på syftet med uppkopplingen.
Anders
Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 18:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Jag har fått en liten bra bärbar dator av maken som jag kanske ändå tar med på min ensamresa till Tinos fast vi aldrig haft dator med annars.......inte för att vara uppkopplad på i första hand utan för att skriva på eftersom jag alltid skriver ner tankar och funderingar när jag är ute på mina ensamresor...det har blivit jobbigt att skriva rent allt när man kommer hem...Många sidor blir det...Så ska jag förstås prata med maken via Skype, men då måste jag ju koppla upp mig några gånger..kanske även en hälsning till Kalimera kan bli skickad...fast jag gör inte så mycket som är att skriva om.
F ö ett alldeles utmärkt tillfälle för mig att lära mig mer om datorn utan makens goda råd
Fast: Villkoret är att handbagaget rymmer datorn....annars blir den hemma. Jag checkar inte in något denna resa heller

Lissi - som fortfarande tvekar lite....
Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 19:57
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Det hade väl varit alldeles väldigt trevligt om du ville skriva lite direkt från din resa! Det är alltid lika trevligt för oss som är kvar hemma att få lite direktrapport... Håller tummarna att den går ner i väskan...

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 15:46
Malina Malina är inte uppkopplad

Jag har en ny HTC smartphone.Köpte den bl.a för att kunna sms:a lättare - den har ju tangentbord.
Ska snart iväg till öarna och hade mycket riktigt hört om hemska fakturor vid användning av nätet.Ringde då Tele2,som bekräftade att det kunde bli"svindyrt".Hon sa att de kunde spärra nätet under min semester,så ringer jag dem och låser upp när jag kommer hem.En bra ide tycker jag,eftersom det är så lätt att komma åt symbolerna.
Svara med citat
Gammal 2011-09-10, 18:47
bocina bocina är inte uppkopplad

Jag har använt min smartphone för lite sms, mms, lite surf (inte mycket eftersom det mesta surfningen görs via egna wifi "hemma") och lite samtal, och visst blir det dyrare än hemma i Sverige, men inte "svindyrt". För ett par, tre, veckor brukar det kunna bli mellan 500 - 1000 kr. Dyrt, men inte tycker jag det är "svindyrt". Det ligger med i budgeten.
BoCina
Svara med citat
Gammal 2011-09-10, 19:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

....och nu har maken fixat och donat så att jag enkelt kan ha dator med på semestern på Tinos och så kan jag köpa wlan för ett glas vin eller en kaffe på internetcafé...men då känner jag att NÄ det är semester!!!! Så nu blir det sms till make och barn och ett telefonsamtal till maken var kväll...(han ringer för det blir billigast) och det räcker så gott för de ynka dagar jag är borta....Kanske går jag in en gång eller två från Altana hotel där jag får låna dator och kollar mail, men mer än så blir det inte... Jag är nog helt enkelt för ointresserad av tekniken

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 00:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
(han ringer för det blir billigast)
Du/Ni vet väl att det billigaste sättet att ringa mellan olika länder är att använda betalskype. Den som ringer måste vara ansluten till skype där hon/han har ett betalkonto. Allra billigast är det om man betalar in en summa, t ex 100 kr i förväg. Sedan kan man ringa till alla mobiler och fasta telefoner i hela världen för en struntsumma.
Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 08:10
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
....och nu har maken fixat och donat så att jag enkelt kan ha dator med på semestern på Tinos
Kan inte låta bli att tänka om Apple hade köpt Tinos, så hade det hetat iTinos!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 14:05
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
För mig är det en given koppling mellan avkoppling och uppkoppladMed allt det intensiva "brus" som jag normalt omges med, måste jag under ledighet vara urkopplad för avkoppling. Annars minskar förmågan att uträtta något bra under den tid jag måste vara uppkopplad.
Detta är givetvis högst personligt och beror möjligen på syftet med uppkopplingen.
Anders
Bra formulering!

Det är såååå skönt att vara urkopplad och avkopplad!

Jag har en mobil med, men det är inte säkert att den ens är på...
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 16:57
insolazione insolazione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010
Standard Re: Är du uppkopplad på semestern?

Oh yes, jag är uppkopplad. Har ju alltid med min telefon, så när jag hittar ett öppet nätverk kopplar jag upp mig. Jag har däremot aldrig tagit med en dator till Grekland. I år hänger telefon+iPad med.

För mig är det inte bara viktigt att kolla mailen, lägga upp bilder, nyheter, Facebook osv men också hålla kontakt med min mor. Jag kan ringa videosamtal (FaceTime) och skicka meddelanden gratis (iMessage) och slipper därmed dyra telefonräkningar när jag kommer hem.
Svara med citat
Gammal 2012-06-21, 22:41
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson Visa inlägg
Det är såååå skönt att vara urkopplad och avkopplad!
Jag har en mobil med, men det är inte säkert att den ens är på...
Instämmer till flera miljoner %!!

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 22:15
Mikke Mikke är inte uppkopplad

..jag brukar använda datorn på Zephyros Village ( Pigadia,Karpathos) några ggr i veckan, som det faller sej. Smartphonen blir lämnad hemma, och på semestern använder jag en gammal Nokia med grekiskt betalkort.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:13.