Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-24, 23:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Varför är inte Grekland ett vinland?

Som ett mer generellt svar än de jag skrivit nyss, vill jag förmedla denna synpunkt:

Oavsett markareal, dvs den totala mängd skördade druvor en odlare kan uppnå totalt sett så finns några helt grundläggande regler. Druvorna skiftar oerhört mycket i kvalitet t.o.m i varje klase på grenarna. Vissa anses fullmogna medan vissa förblir helt outvecklade (t.o.m helt gröna druvor på en klase där kraftigt blå druvor dominerar). Ju fler druvor som förkastas och anses odugliga, desto dyrare blir därefter vinet på grund av att mindre mängd av förväntad skörd blir användbar. Detta gör att vinet blir dyrare av den enkla orsaken att druvmängden blir mindre och att tillverkarens kostnader blir högre. Tillverkningsutrustning, personal, markareal mm. blir dyrare med tiden och således priset till konsument i yttersta slutändan.

Viner som generellt sett har "sämre druvor" blir följdaktligen billigare till konsumenterna - "bättre druvor" genererar till slut mindre mängd färdigt vin i blivande högre prisklass på grund av tillverkarens naturliga syn på ekonomisk avkastning. Även vintillverkning har krav på sig att rent företagsekonomiskt ge ägarna en vinst som är värd att ta till sig. Hur ska annars tillverkarna av kvalitesvin världen över kunna fortsätta förse oss i Skandinavien med viner?

Hasse
Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 00:18
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Är det här Kalimeras mest korkade tråd?
Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 10:38
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg

Kul att du är med i tråden Micke! Vilka erfarenheter har du själv av Grekiska viner?

Hasse
Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:00
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Kul att du är med i tråden Micke! Vilka erfarenheter har du själv av Grekiska viner?

Hasse
Jag gör inga anspråk på att vara någon kännare. För mig så blir det vitt vin till maten när man är i Grekland om man nu väljer att dricka vin och inte väljer öl. Rött vin undviks då det bara varit tunnt och blaskigt.
Som sagt så har jag ganska låga ambitioner på att hitta gott vin i Grekland. Däremot uppskattar jag ett gott glas rött till maten. Speciellt nu när vi går mot en kallare och mörkare årstid här hemma i Sverige.
Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:29
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
I hvert fall verdig blant de nominerte!
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 14:09
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Tog en vanda till den lokala spritbutiken for att inhandla var "hus ouzo" Tsantali och ut kom jag oxa med en flaska grekiskt rodvin som jag inte har nagon ide vad det ar . Dyrt var det i allafall.

Vinet heter Red on Black, Nemea 2009. Nagon som har provat ??

/Lucky
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 15:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Nam, Agiorgitiko vin fra Nemea, det er et kvalitetstegn, en av mine favorittvintyper. Kan ikke huske om jeg har smakt akkurat den, men den får gode kritikk her (best av 12 smakte viner):

The star red for me was the 2009 Red on Black from Mitravelas Estate in Nemea. Made from the Agiorgitiko grape, it has crunchy cherry and bramble fruit, a touch of kalamata olive, firm tannins and more than enough acidity to cut through the olive oil in the food. Tim had paired it with a 2009 cru Beaujolais. It was a fascinating comparison – the Gamay seemed lighter and more playful than the Agiorgitiko which had greater weight and a bigger tannic bite.

The Red on Black reminded me a little of the wines of Southern Italy. There is a warmth to the fruit that speaks of hot summer days but a crisp freshness too that only comes from using grapes native to such a climate. The best wines of the Mediterranean are invariably made with local grapes. I have yet to taste a Syrah or Cabernet grown in this part of the world that can hold a torch to the best Agiorgitiko, Aglianico or Nero d’Avola.

There is also a charming, chewy rusticity to the wine. Despite the fact it is made in a state of the art cellar, in floor to ceiling stainless steel tanks, there is still something little bit of scruffy about it. It doesn’t taste too modern and polished. It is the sort of wine that would be much more at home with plates of meze shared amongst noisy friends than it would paired with haute-cuisine in the hushed environs of a white tablecloth restaurant.

http://www.bibendum-times.co.uk/post...-nemea-greece/
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 16:23
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

oh da har jag gjort ett kap

Tack Admirala for infon

/Lucky
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 20:46
cookie cookie är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Hej

Grekland ÄR ett vinland. Jag har hittat goda viner där och här hemma finns flera goda viner i beställningssortimentet.

Cookie
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:39.